Page 42 - Stanojev, Saso, Florjancic, Viktorija (2018). Digitalna pismenost srednjesolcev. Koper: Zalozba Univerze na Primorskem.
P. 42
3 Modeli merjenja digitalne pismenosti
Preglednica 3.2 Naloge kognitivne dimenzije okvira d ca
Veščina Naloga
Organizacija in Predstavitev besedila z grafikonom, predstavitev
povezovanje besedilnih in hierarhije podatkov, hierarhična struktura dokumenta
vizualnih podatkov in določanje ključnih besed v besedilu.
Organiziranje strukture Organiziranje podatkov v tabele, iskanje manjkajoče
pridobljenih podatkov vrednosti v tabeli in načrtovanje enostavnega
proračuna.
Iskanje informacij Iskanje po spletu, preverjanje rezultatov iskanja,
verodostojnosti in zanesljivosti informacije.
Preglednica 3.3 Naloge etične dimenzije okvira d ca
Znanje Naloga
Varovanje zasebnosti Objavljanje zasebnih podatkov na spletu in spletno
plačevanje
Spoštovanje drugih Sovražni govor in citiranje informacij, najdenih na
spletu
Razumevanje družbene in Zavest o tehnološkem prepadu med posameznimi
tehnološke neenakosti državami
rodci) so predvidevali, da bodo rezultati visoki, zato so prag uspešnosti
postavili na 75 .
Šole so bile k sodelovanju pozvane naključno glede na regijo in glede
na vrsto srednješolskega programa. Vzorec je vključeval 1.056 dijakov iz
34 šol, povprečna starost dijaka pa je bila 15 let.
Uspešnost reševanja vprašalnika je bila nižja od pričakovane, saj je bil
povprečen rezultat 62,5 , le 24 dijakov pa je doseglo zahtevani prag
uspešnosti – 75 . Natančnejša analiza je pokazala, da so dijaki prag
uspešnosti v povprečju dosegli le na tehnološkem področju, medtem ko
so na kognitivnem in etičnem, na vseh preverjanih ravneh znanja in ve-
ščin, v povprečju dosegli nižje rezultate. Nadaljnje preučevanje doseže-
nih znanj in veščin pokaže, da bi glede na rezultat kot digitalno pisme-
nega dijaka lahko označili le posameznika, ki je sposoben prepoznati
najbolj uporabljene simbole in ikone ter ima veščino reševanja osnov-
nih tehničnih problemov v zvezi z delovanjem računalnika.
Bolj zaskrbljujoči so bili rezultati na kognitivnem in etičnem pod-
ročju, kjer npr. kar 1/3 dijakov ne pozna razloga za nedelujočo e-pošto ali
posledic okužbe z računalniškim virusom. Tudi pri ključnih aktivnostih
miselnih procesov, kot so upravljanje besedilnih podatkov, hierarhično
strukturiranje informacij, prepoznavanje ključnih besed in interpreta-
42
Preglednica 3.2 Naloge kognitivne dimenzije okvira d ca
Veščina Naloga
Organizacija in Predstavitev besedila z grafikonom, predstavitev
povezovanje besedilnih in hierarhije podatkov, hierarhična struktura dokumenta
vizualnih podatkov in določanje ključnih besed v besedilu.
Organiziranje strukture Organiziranje podatkov v tabele, iskanje manjkajoče
pridobljenih podatkov vrednosti v tabeli in načrtovanje enostavnega
proračuna.
Iskanje informacij Iskanje po spletu, preverjanje rezultatov iskanja,
verodostojnosti in zanesljivosti informacije.
Preglednica 3.3 Naloge etične dimenzije okvira d ca
Znanje Naloga
Varovanje zasebnosti Objavljanje zasebnih podatkov na spletu in spletno
plačevanje
Spoštovanje drugih Sovražni govor in citiranje informacij, najdenih na
spletu
Razumevanje družbene in Zavest o tehnološkem prepadu med posameznimi
tehnološke neenakosti državami
rodci) so predvidevali, da bodo rezultati visoki, zato so prag uspešnosti
postavili na 75 .
Šole so bile k sodelovanju pozvane naključno glede na regijo in glede
na vrsto srednješolskega programa. Vzorec je vključeval 1.056 dijakov iz
34 šol, povprečna starost dijaka pa je bila 15 let.
Uspešnost reševanja vprašalnika je bila nižja od pričakovane, saj je bil
povprečen rezultat 62,5 , le 24 dijakov pa je doseglo zahtevani prag
uspešnosti – 75 . Natančnejša analiza je pokazala, da so dijaki prag
uspešnosti v povprečju dosegli le na tehnološkem področju, medtem ko
so na kognitivnem in etičnem, na vseh preverjanih ravneh znanja in ve-
ščin, v povprečju dosegli nižje rezultate. Nadaljnje preučevanje doseže-
nih znanj in veščin pokaže, da bi glede na rezultat kot digitalno pisme-
nega dijaka lahko označili le posameznika, ki je sposoben prepoznati
najbolj uporabljene simbole in ikone ter ima veščino reševanja osnov-
nih tehničnih problemov v zvezi z delovanjem računalnika.
Bolj zaskrbljujoči so bili rezultati na kognitivnem in etičnem pod-
ročju, kjer npr. kar 1/3 dijakov ne pozna razloga za nedelujočo e-pošto ali
posledic okužbe z računalniškim virusom. Tudi pri ključnih aktivnostih
miselnih procesov, kot so upravljanje besedilnih podatkov, hierarhično
strukturiranje informacij, prepoznavanje ključnih besed in interpreta-
42