Page 43 - Stanojev, Saso, Florjancic, Viktorija (2018). Digitalna pismenost srednjesolcev. Koper: Zalozba Univerze na Primorskem.
P. 43
Model merjenja digitalne pismenosti digcomp 3.3
cija grafikonov, so v povprečju dosegli manj kot 70-odstotno pravilnost
odgovorov. 60 dijakov napačno razume rezultate spletnih iskalnikov,
več kot 50 vprašanih pa ne pozna kriterijev prikazanih rezultatov is-
kanja. Posebej zanimivi so bili rezultati na etičnem področju. Zanimivo
je, da večina vprašanih spletno trpinčenje označuje kot nesprejemljivo,
ne pozna pa pravil varne rabe interneta in zasebnosti na spletu. Študija
je pokazala tudi, da večina vprašanih ne razume t. i. tehnološke vrzeli
med razvitim svetom in državami s slabo razvito infrastrukturo.
Rezultati testiranj so pokazali, da ima šola oziroma proces izobraže-
vanja ključno vlogo pri vpeljevanju i k t v poučevanje in učenje otrok.
Pomembno je spoznanje, da i k t ne sme biti označena le kot orodje,
temveč se morajo hkratno razvijati in vpeljevati tudi sodobne učne
metode, ki podpirajo delo s pomočjo tehnologije. Mladi morajo zna-
nja usvajati spontano prek praktičnih primerov in v navezi z razvojem
ostalih veščin, saj bodo le tako lahko postali dovolj kognitivno, etično
in socialno zavedni posamezniki (Buckingham 2007).
3.3 Model merjenja digitalne pismenosti digcomp
dig com p je okvir (Ferrari, Punie in Brečko 2013) za razvijanje in ra-
zumevanje digitalne kompetence v Evropi, ki je bil razvit pod okriljem
Evropske komisije. Kot smo že omenili, je digitalna kompetenca ena od
osmih ključnih kompetenc za vseživljenjsko učenje (Ala-Mutka, Punie
in Redecker 2008), hkrati pa je transverzalna kompetenca, saj omogoča
doseganje ostalih ključnih kompetenc, kot so jezikovna in matematična
kompetenca, učenje učenja ter kulturna zavest. Evropski okvir digitalne
kompetence dig comp se lahko uporablja v različnih kontekstih, opi-
sniki posameznih kompetenc pa so trenutno razviti le za področje izo-
braževanja.
Cilji in sestava okvira di g comp
Cilj razvoja enotnega okvira digitalnih kompetenc je usmerjen k različ-
nim uporabnikom:
• državljanom z nizko sposobnostjo uporabe ik t v vsakdanjem ži-
vljenju okvir pomaga zagotovili bistvene veščine za izboljšanje nji-
hovega osebnega in poklicnega življenja,
• iskalcem zaposlitve pomaga zagotovili bistvene veščine za identifi-
kacijo njihovih znanj in odkrivanje pomanjkljivosti njihovega zna-
nja s ciljem nadaljnjega izobraževanja,
43
cija grafikonov, so v povprečju dosegli manj kot 70-odstotno pravilnost
odgovorov. 60 dijakov napačno razume rezultate spletnih iskalnikov,
več kot 50 vprašanih pa ne pozna kriterijev prikazanih rezultatov is-
kanja. Posebej zanimivi so bili rezultati na etičnem področju. Zanimivo
je, da večina vprašanih spletno trpinčenje označuje kot nesprejemljivo,
ne pozna pa pravil varne rabe interneta in zasebnosti na spletu. Študija
je pokazala tudi, da večina vprašanih ne razume t. i. tehnološke vrzeli
med razvitim svetom in državami s slabo razvito infrastrukturo.
Rezultati testiranj so pokazali, da ima šola oziroma proces izobraže-
vanja ključno vlogo pri vpeljevanju i k t v poučevanje in učenje otrok.
Pomembno je spoznanje, da i k t ne sme biti označena le kot orodje,
temveč se morajo hkratno razvijati in vpeljevati tudi sodobne učne
metode, ki podpirajo delo s pomočjo tehnologije. Mladi morajo zna-
nja usvajati spontano prek praktičnih primerov in v navezi z razvojem
ostalih veščin, saj bodo le tako lahko postali dovolj kognitivno, etično
in socialno zavedni posamezniki (Buckingham 2007).
3.3 Model merjenja digitalne pismenosti digcomp
dig com p je okvir (Ferrari, Punie in Brečko 2013) za razvijanje in ra-
zumevanje digitalne kompetence v Evropi, ki je bil razvit pod okriljem
Evropske komisije. Kot smo že omenili, je digitalna kompetenca ena od
osmih ključnih kompetenc za vseživljenjsko učenje (Ala-Mutka, Punie
in Redecker 2008), hkrati pa je transverzalna kompetenca, saj omogoča
doseganje ostalih ključnih kompetenc, kot so jezikovna in matematična
kompetenca, učenje učenja ter kulturna zavest. Evropski okvir digitalne
kompetence dig comp se lahko uporablja v različnih kontekstih, opi-
sniki posameznih kompetenc pa so trenutno razviti le za področje izo-
braževanja.
Cilji in sestava okvira di g comp
Cilj razvoja enotnega okvira digitalnih kompetenc je usmerjen k različ-
nim uporabnikom:
• državljanom z nizko sposobnostjo uporabe ik t v vsakdanjem ži-
vljenju okvir pomaga zagotovili bistvene veščine za izboljšanje nji-
hovega osebnega in poklicnega življenja,
• iskalcem zaposlitve pomaga zagotovili bistvene veščine za identifi-
kacijo njihovih znanj in odkrivanje pomanjkljivosti njihovega zna-
nja s ciljem nadaljnjega izobraževanja,
43