Page 141 - Marovič, Mateja, in Andreja Sinjur, ur. 2018. Večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 141
nameščanje in diskurz o (ne)ustreznosti vzgojne pomoči otrokom/mladostnikom ...

»Nekaj zavodov je poudarilo, da je osebje ob fizičnem napadu oz.
ogroženosti popolnoma nemočno, saj ni mogoče zagotoviti pravice
po varnosti. Problem obravnave se pojavi takrat, ko zavodi s svo-
jimi pedagoškimi ukrepi ne morejo več zagotavljati varnosti otrok/
mladostnikov in zaustaviti nasilnega posameznika, da bi tako zaš-
čitili njega pred samim sabo in druge pred njim: »Tu se srečata pra-
vica posameznika do pomoči in šolanja ter pravica drugih otrok
do varnosti – katera je pomembnejša?« (str. 78; podobno Anzeljc
Bratina idr., 2013)
Na tem mestu velja v razmislek izpostaviti še dilemo nameščanja rom-

skih in priseljenskih otrok. Razlog neustreznosti namestitve je pri rom-
ski populaciji najverjetneje iskati v raznovrstnih in kontradiktornih zahte-
vah kulturno pogojene različnosti okolja, ki v nekaterih primeri posledično
botruje izločitvi posameznika iz njegove primarne etnične skupnosti. Pri
navedenem izhajamo iz ugotovitev M. Marovič (2010), ki se z omenjeno
problematiko ukvarja v članku Romi, socialni kapital ter dileme glede na-
meščanja romskih otrok v vzgojne zavode. Avtorica, na podlagi kronologi-
je dogodkov izpostavljenega primera iz prakse, ugotavlja, da otrok – za-
radi nasprotovanja zavodskemu tretmanu večinskih pripadnikov njegove
romske skupnosti – doživlja dodatne travme, ki izhajajo iz védenja, da »ni-
kamor in nikomur več ne pripada« (str. 267). Možnosti uspešne obravnave
takega posameznika v VZ so zaradi navedenega precej okrnjene, kasnejša
(re)integracija v domače okolje pa – ob védenju, »da so vezi med posame-
znikom in njegovim okoljem tiste, ki pogojujejo stopnjo njegove socialne
vključenosti« (Cattel, v Zrim Martinjak, 2006, str. 49) – prav tako vprašlji-
va. Vendar pa romska populacija, kot vemo, v Sloveniji ni homogena, saj se
Romi med seboj razlikujejo »tako po pripravljenosti na integracijo v sloven-

sničevanje preventivnih socialno-varstvenih in zdravstvenih ciljev, kjer za uresniče-
vanje le-teh zagotavljamo: ustrezne bivalne pogoje, ki omogočajo posameznikovo
zasebnost; pogoje za učenje in interesno udejstvovanje; ugodno psihosocialno kli-
mo; preprečujemo vplive razvojno ogrožajočih, neugodnih dejavnikov na posame-
znikov razvoj iz njegovega matičnega okolja in v ustanovi, ki izvaja vzgojni program
(Vzgojni program, 2004). Zgoraj navedeni cilji v situacijah, ko posameznik s sku-
pino svojih privržencev prevzame »nadzor« nad VZ, niso realizirani. Predvsem v
zavodih zaprtega tipa – ki so v tem kontekstu mišljeni kot ustanove, kjer pod eno
streho biva velika skupina posameznikov – povzročajo taki upori dodatne psihične
stiske »normalni« zavodski populaciji, ki naj bi se jim ravno z namestitvijo v VZ ter
s tem izločitvijo iz domačega, »neprimernega oz. disfunkcionalnega« okolja, izog-
nili. Dimenzija okolja ter odnosa, ki med obojimi omenjenimi posamezniki priha-
ja v ospredje, v neidealnih razmerah, še dodatno utrjuje že prisotne težave ali pa ge-
nerira nove.

139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146