Page 53 - Marovič, Mateja, in Andreja Sinjur, ur. 2018. Večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 53
r azumevanje in opr edeljevanje čustvenih in vedenjskih težav ...

Če na tem mestu izpostavimo še trditev enega izmed referentov na
mednarodnem kongresu za forenzično psihiatrijo, ki je ugotovil, »da upo-
rabljamo po svetu za poimenovanje te skupine več kot 100 različnih poime-
novanj« (Skalar, 2003, str. 10), je dejstvo, »da stroka tudi v mednarodnem
prostoru v zvezi s kategorijo otrok s čustvenimi in vedenjskimi težavami ni
oblikovala definicije, ki bi jo sprejeli kot splošno veljavno, kot smo jo npr.
za slepe in slabovidne, gluhe in naglušne, za motorično in gibalno prizade-
te ali otroke z duševnimi primanjkljaji« (str. 10–11), kot bo razvidno v nada-
ljevanju, še toliko bolj razumljivo.

Razumevanje in opredeljevanje čustvenih in vedenjskih težav

in/ali motenj v polju vzgojnih zavodov

Strokovna literatura opredeljevanja in razumevanja ČVT/M, slovenske-
ga kot tudi tujega raziskovalnega prostora, večinoma izhaja iz polja delo-
vanja formalnega, predvsem osnovnošolskega izobraževanja ter v manjši
meri iz polja delovanja VZ. Vendar pa omenjenih področij nikakor ne bi
smeli enačiti.

Kljub temu, da zametki ČVT/M – s hkratnim sovplivanjem doma-
čega, okoljskega ter vrstniškega miljeja – v večini izhajajo iz zaznavnega
oz. diagnostičnega polja šolski ustanov, je obravnava populacije s ČVT/M
v zavodski vzgoji veliko bolj kompleksa kot obravnava v osnovni šoli. Kot
vemo, predstavljajo VZ zadnjega izmed vseh že predhodno izčrpanih arze-
nalov pomoči v domačem in s tem tudi šolskem okolju. Tako bi tudi upo-
raba terminov in definicij, ki jih za omenjeno populacijo uporabljamo, mo-
rala sovpadati s specifikami določenega strokovnega področja, iz katerega
pri opredelitvah izhajamo, kar pa ne pomeni, da bi služila kakršni koli stig­
matizaciji17 ter patologizirajočemu diskurzu, temveč le jasnosti opredelitev
specifičnega razlagalnega področja. Ker v pričujočem delu izhajamo iz po-
lja delovanja VZ, se pri interpretaciji spodaj opisanih terminov opiramo to-
rej na zavodsko populacijo.

17 Sami menimo, da problem družbeno pogojene stigmatizacije ne leži toliko v termi-
nologiji, ki se za poimenovanje določenega dela populacije uporablja, temveč le-ta iz-
haja iz domene, da je posameznik zaradi »drugačnosti«, ki mu jo družba pripisuje, v
določeni instituciji nameščen (npr. psihiatrična bolnišnica, VZ, zapor idr.). Zato in-
stitucijo – bolj kot terminologijo – vidimo kot tisto, ki tako pri nameščenem posa-
mezniku kot tudi pri večjem delu populacije vzbuja občutek, da je le-ta »drugačen,
nezaželen in družbeno nesprejemljiv«.

51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58