Page 82 - Marovič, Mateja, in Andreja Sinjur, ur. 2018. Večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 82
večdimenzionalnost socialnopedagoških diskurzov
Namenjena je pomoči novopriseljenim učencem pri kulturnem in jezikov-
nem vključevanju v novo okolje. Novopriseljeni učenci se naučijo osnov-
nih sporazumevalnih vzorcev v slovenščini, spoznajo se s kulturno dedi-
ščino države gostiteljice ter vsebinami državljanske in domovinske vzgoje.
Poleg tega lahko drugim predstavijo tudi svoj jezik in kulturo, se spoz-
najo z učitelji, učitelji pa se srečajo s starši (Jelen Madruša, 2010a; 2010b).
Tako se poveča verjetnost, da se bo sodelovanje s starši ohranilo skozi vse
leto. V nadaljevanju se spoznajo z učnimi in dnevnimi vsebinami, ki bodo
del njihovega življenja v novem okolju (šola in življenje v šoli, potrebščine,
predmeti in drugo). Tako se predpostavlja, da učenci v šolo pridejo manj
prestrašeni, se počutijo varnejše in bolj sprejete, še pred začetkom šolanja
pa se seznanijo tudi z novim jezikom (Jelen Madruša, 2010a; 2010b).
Vrstniško in medvrstniško tutorstvo ter vrstniška pomoč
Pri uspešnem vključevanju učencev priseljencev lahko ključno vlogo
odigrajo tudi sovrstniki. Vrstniška pomoč, uporablja se tudi termin vrst-
niško tutorstvo, predstavlja obliko pomoči vrstnika vrstniku na različ-
nih področjih (Dubois in Karcher, v Jereb, 2011). V Sloveniji kot vrstniško
tutorstvo štejemo različne oblike sodelovalnega učenja v paru (pri tem
medvrstniško tutorstvo pomeni tutorstvo med različno starima učencema,
vrstniško tutorstvo pa med enako starima učencema), kot vrstniško pomoč
pa različne oblike učenja v skupini enako starih učencev (Jereb, 2011, str.
95). Pri tutorstvu med različno starimi učenci tutor predstavlja model vzor-
nega obnašanja, organiziranja dela, postavljanja vprašanj, predstavlja last-
no učinkovito učenje in spodbuja izboljšanje učnih navad učenca, s katerim
sodeluje (Gaustad; Miller in Miller, v Jereb, 2011). Na področju vključevan-
ja učencev priseljencev je medvrstniško tutorstvo namenjeno učencem pri-
seljencem kot dodatna pomoč pri razumevanju in usvajanju učne snovi po-
sameznih predmetov pa tudi učenju slovenščine prek skupnega maternega
jezika. Hkrati pa se, kot navajata Bešter in Medvešek (2010, str. 231), v do-
ločenih pogledih otrok lažje in hitreje identificira z vrstnikom kot z učitel-
jem in lahko zaradi tega bolje napreduje ob pomoči vrstnika. Medvrstniško
druženje ne omogoča samo pomoči pri usvajanju učne snovi, ampak tudi
lažje in hitrejše učenje nenapisanih pravil in norm obnašanja.
Druge podporne oblike pomoči priseljenskim učencem v Sloveniji
Tudi nevladne in prostovoljske organizacije (npr. Slovenska filantropi-
ja, Mirovni inštitut, Inštitut za afriške študije ter številne druge ustanove,
80
Namenjena je pomoči novopriseljenim učencem pri kulturnem in jezikov-
nem vključevanju v novo okolje. Novopriseljeni učenci se naučijo osnov-
nih sporazumevalnih vzorcev v slovenščini, spoznajo se s kulturno dedi-
ščino države gostiteljice ter vsebinami državljanske in domovinske vzgoje.
Poleg tega lahko drugim predstavijo tudi svoj jezik in kulturo, se spoz-
najo z učitelji, učitelji pa se srečajo s starši (Jelen Madruša, 2010a; 2010b).
Tako se poveča verjetnost, da se bo sodelovanje s starši ohranilo skozi vse
leto. V nadaljevanju se spoznajo z učnimi in dnevnimi vsebinami, ki bodo
del njihovega življenja v novem okolju (šola in življenje v šoli, potrebščine,
predmeti in drugo). Tako se predpostavlja, da učenci v šolo pridejo manj
prestrašeni, se počutijo varnejše in bolj sprejete, še pred začetkom šolanja
pa se seznanijo tudi z novim jezikom (Jelen Madruša, 2010a; 2010b).
Vrstniško in medvrstniško tutorstvo ter vrstniška pomoč
Pri uspešnem vključevanju učencev priseljencev lahko ključno vlogo
odigrajo tudi sovrstniki. Vrstniška pomoč, uporablja se tudi termin vrst-
niško tutorstvo, predstavlja obliko pomoči vrstnika vrstniku na različ-
nih področjih (Dubois in Karcher, v Jereb, 2011). V Sloveniji kot vrstniško
tutorstvo štejemo različne oblike sodelovalnega učenja v paru (pri tem
medvrstniško tutorstvo pomeni tutorstvo med različno starima učencema,
vrstniško tutorstvo pa med enako starima učencema), kot vrstniško pomoč
pa različne oblike učenja v skupini enako starih učencev (Jereb, 2011, str.
95). Pri tutorstvu med različno starimi učenci tutor predstavlja model vzor-
nega obnašanja, organiziranja dela, postavljanja vprašanj, predstavlja last-
no učinkovito učenje in spodbuja izboljšanje učnih navad učenca, s katerim
sodeluje (Gaustad; Miller in Miller, v Jereb, 2011). Na področju vključevan-
ja učencev priseljencev je medvrstniško tutorstvo namenjeno učencem pri-
seljencem kot dodatna pomoč pri razumevanju in usvajanju učne snovi po-
sameznih predmetov pa tudi učenju slovenščine prek skupnega maternega
jezika. Hkrati pa se, kot navajata Bešter in Medvešek (2010, str. 231), v do-
ločenih pogledih otrok lažje in hitreje identificira z vrstnikom kot z učitel-
jem in lahko zaradi tega bolje napreduje ob pomoči vrstnika. Medvrstniško
druženje ne omogoča samo pomoči pri usvajanju učne snovi, ampak tudi
lažje in hitrejše učenje nenapisanih pravil in norm obnašanja.
Druge podporne oblike pomoči priseljenskim učencem v Sloveniji
Tudi nevladne in prostovoljske organizacije (npr. Slovenska filantropi-
ja, Mirovni inštitut, Inštitut za afriške študije ter številne druge ustanove,
80