Page 49 - Faganel, Armand, in Vera Fois. 2018. Dizajnerska kultura in nagrada za oblikovalske dosežke. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 49
Metodologija 49

Vzorec

V Sloveniji je 13 podjetij, ki so osvojila prestižno oblikovalsko nagrado
Red Dot. To je mednarodna nagrada za oblikovanje izdelka in za obliko-
vanje komunikacije, ki jo že od leta 1954 podeljuje Design Zentrum No-
rderhein Westfalen v Essnu, Nemčija1. Med prejemniki te nagrade nismo
vzorčili, ampak smo povabili k sodelovanju vsa podjetja razen dveh (eno
v stečaju in eno, ki je samo oblikovalsko podjetje in ponuja oblikovalske
storitve, nima pa lastnega izdelka in proizvodnje), ki so prejela nagrado
Red Dot v zadnjih desetih letih. Če gledamo z vidika vseh podjetij v Slo-
veniji, potem predstavlja vključitev podjetij, ki so prejela Red Dot nagra-
do, namenski vzorec. Izbrali smo tista podjetja, ki nam o preučevanem
problemu, oblikovalski kulturi, lahko največ povedo. Izbor teh podjetij
temelji na predpostavki, da imajo zelo razvito in ubesedeno oblikovalsko
kulturo, če prejmejo tako prestižno nagrado.

Podatke o prejemu nagrade smo našli na njihovih spletnih straneh
in na spletni strani organizacije Red Dot. Znotraj podjetij smo kvotno
vzorčili, torej oblikovali kvotni vzorec, ki sodi med nenaključne vzorce.
V vsakem podjetju smo zaprosili za sodelovanje vršni management, sred-
nji management, zaposlene v oblikovalskem ali razvojnem oddelku ter
zaposlene v proizvodnji. Predstavnike vršnega, srednjega managementa,
oddelka za razvoj in oblikovanje in proizvodnjo smo vključili iz različ-
nih razlogov. Vršni management – lastniki oziroma direktorji – vpliva na
strateške usmeritve in vizijo. Pri izbiri predstavnikov srednjega manage-
menta smo se prilagodili posamezni organizacijski strukturi organizaci-
je, saj te niso enako velike in imajo različne strukturne nivoje. Zajeli smo
vodje oddelkov proizvodnje, ki neposredno vplivajo in nadzirajo delo de-
lavcev v proizvodnji ter poznajo posebnosti in način dela. Prav tako pa
smo vključili tudi predstavnike oddelka za raziskovanje in razvoj oziro-
ma oddelka, ki je povezan z oblikovanjem. Nekatera podjetja imajo svo-
je oblikovalske oddelke, nekatera pa za to najemajo zunanje oblikoval-
ske agencije in oblikovalce. Zadnja skupina so predstavniki proizvodnje.

Velikost vzorca je bila različna glede na velikost podjetja in priprav-
ljenost za sodelovanje. Od 11 podjetij so se odzvala štiri. To je naš vzorec.
Podjetja sodijo v majhna in srednja podjetja po številu zaposlenih, deluje-
jo pa na različnih proizvodnih področjih, ki jih zaradi zagotavljanja ano-
nimnosti posebej ne izpostavljamo.

V podjetju A so bili vključeni v raziskavo trije zaposleni (direktor,
oblikovalka in delavec iz proizvodnje), sicer pa je v podjetju 20 zaposle-

1 Več o tem glej http://en.red-dot.org/.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54