Page 59 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 59
Zgodovinski razvoj turističnih atrakcij 59
Delo je zahtevalo resnost, disciplino in predanost, prosti čas pa je moral
nujno ponuditi drugačne vidike življenja (počitek, sprostitev, zabavo). To
je značilno tudi za razumevanje sodobnega turizma, kjer je domače okol-
je v opoziciji do počitnic, dopusta in potovanja.
Z naraščanjem produktivnosti in izjemnim ekonomskim razvojem
so se krepile potrebe po turizmu in turističnih aktivnostih prebivalstva.
Prihodek posameznika je zadoščal ne samo za primarne potrebe, pač pa
tudi za prosti čas. Posledica tega in dejstva, da se v tem obdobju začne
zelo hitro širiti nova oblika učinkovitega transporta, dostopna večjemu
številu ljudi (železnica), je razvoj turizma, kot ga v osnovi poznamo da-
nes. Za tako turistično vedenje in aktivnosti sta ob drugih družbenih in
ekonomskih pogojih ključnega pomena čas in denar, ki sta na razpolago
posamezniku. Ko delavci namenijo del svojega prihodka in časa za pros-
točasno aktivnost (potovanje), se v industrializirani Evropi in ZDA za-
čneta angažirati moderna zabavna industrija in industrija prostega časa,
da bi ustregli njihovim potrebam. Sprva 18-urne delovnike se skrajša na
9-urne ob uvedbi proste sobote in nedelje, poleg obstoječih, dela prostih
praznikov. To je čas, ki ga lahko delavci preživijo stran od delovnega vsa-
kdana, kar se začne uveljavljati kot »weekend«-počitnice – krajše poto-
vanje ob koncu tedna na obalo ali preprosto v drugi kraj. Takšne počit-
nice predstavljajo začetek organiziranega prostega časa, kot ga poznamo
danes. Trend takšnega preživljanja prostega časa se razširi po Evropi in
Severni Ameriki. Družba začne prepoznavati koristi prostega časa, ki se
jih regulira z zakonodajo in s predpisi o plačanem dopustu.
Tehnološki razvoj, spodbujen z odkritjem parnega stroja, je pripo-
mogel k razvoju železnice in parnika, kot prvih dveh oblik transportnih
sredstev za prevoz velikega števila potnikov. Prva množična potovanja lju-
di so bila vezana na parnik ali vlak, zato je njuna pridobitev in dostopnost
na tej točki pripomogla k razvoju turizma, kot ga poznamo danes. Iz tega
razloga se številni avtorji strinjajo, da je bil njun prispevek k razvoju turiz-
ma največja med inovacijami industrijske revolucije.
Prva železniška povezava za potniški promet je bila odprta leta 1830
med Londonom in Manchestrom v Angliji (Holden, 2004). Thomas
Cook je prepoznal potencial novih družbenih, gospodarskih in tehno-
loških razmer ter leta 1841 organiziral prvo paketno turistično potovan-
je. Prav tako je »popeljal« veliko število obiskovalcev na otvoritev prve
Svetovne razstave v Londonu leta 1851, ko je bila odprta Kristalna palača.
Nato so sledile še druge Svetovne razstave, za katere je redno organiziral
turistična potovanja. Ena najimenitnejših je Svetovna razstava leta 1898 v
Parizu, zaradi katere je bil zgrajen znameniti Eifflov stolp. Pomen Svetov-
Delo je zahtevalo resnost, disciplino in predanost, prosti čas pa je moral
nujno ponuditi drugačne vidike življenja (počitek, sprostitev, zabavo). To
je značilno tudi za razumevanje sodobnega turizma, kjer je domače okol-
je v opoziciji do počitnic, dopusta in potovanja.
Z naraščanjem produktivnosti in izjemnim ekonomskim razvojem
so se krepile potrebe po turizmu in turističnih aktivnostih prebivalstva.
Prihodek posameznika je zadoščal ne samo za primarne potrebe, pač pa
tudi za prosti čas. Posledica tega in dejstva, da se v tem obdobju začne
zelo hitro širiti nova oblika učinkovitega transporta, dostopna večjemu
številu ljudi (železnica), je razvoj turizma, kot ga v osnovi poznamo da-
nes. Za tako turistično vedenje in aktivnosti sta ob drugih družbenih in
ekonomskih pogojih ključnega pomena čas in denar, ki sta na razpolago
posamezniku. Ko delavci namenijo del svojega prihodka in časa za pros-
točasno aktivnost (potovanje), se v industrializirani Evropi in ZDA za-
čneta angažirati moderna zabavna industrija in industrija prostega časa,
da bi ustregli njihovim potrebam. Sprva 18-urne delovnike se skrajša na
9-urne ob uvedbi proste sobote in nedelje, poleg obstoječih, dela prostih
praznikov. To je čas, ki ga lahko delavci preživijo stran od delovnega vsa-
kdana, kar se začne uveljavljati kot »weekend«-počitnice – krajše poto-
vanje ob koncu tedna na obalo ali preprosto v drugi kraj. Takšne počit-
nice predstavljajo začetek organiziranega prostega časa, kot ga poznamo
danes. Trend takšnega preživljanja prostega časa se razširi po Evropi in
Severni Ameriki. Družba začne prepoznavati koristi prostega časa, ki se
jih regulira z zakonodajo in s predpisi o plačanem dopustu.
Tehnološki razvoj, spodbujen z odkritjem parnega stroja, je pripo-
mogel k razvoju železnice in parnika, kot prvih dveh oblik transportnih
sredstev za prevoz velikega števila potnikov. Prva množična potovanja lju-
di so bila vezana na parnik ali vlak, zato je njuna pridobitev in dostopnost
na tej točki pripomogla k razvoju turizma, kot ga poznamo danes. Iz tega
razloga se številni avtorji strinjajo, da je bil njun prispevek k razvoju turiz-
ma največja med inovacijami industrijske revolucije.
Prva železniška povezava za potniški promet je bila odprta leta 1830
med Londonom in Manchestrom v Angliji (Holden, 2004). Thomas
Cook je prepoznal potencial novih družbenih, gospodarskih in tehno-
loških razmer ter leta 1841 organiziral prvo paketno turistično potovan-
je. Prav tako je »popeljal« veliko število obiskovalcev na otvoritev prve
Svetovne razstave v Londonu leta 1851, ko je bila odprta Kristalna palača.
Nato so sledile še druge Svetovne razstave, za katere je redno organiziral
turistična potovanja. Ena najimenitnejših je Svetovna razstava leta 1898 v
Parizu, zaradi katere je bil zgrajen znameniti Eifflov stolp. Pomen Svetov-