Page 79 - Vodeb, Ksenija. 2018. Turistične atrakcije. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 79
Turistični vplivi in turistične atrakcije 79

integracij (culture mix). Pri vsem tem je treba vedeti, da je kutura zmeraj
bila in je še vedno izjemno dinamična kategorija, kar je v današnjem času
posledica globalne socialne mobilnosti.

Stik kultur, kar nenazadnje turizem je, naj bi bil interferenca (preple-
tanje) ustvarjalnih, vsebinsko bogatih trenutkov za turista in domačina,
bogatenje kultur in izkušenj, priložnost za prevetritev lastnega vrednost-
nega sistema, zavedanje, da drugačnost bogati, priložnost za spoznanje
lastne identitete ter spoštovanje sebe in drugih. Stik kultur pa naj ne bi
bili površni, pasivni stiki turistov in domačinov, brez iskrene želje spo-
znati in razumeti drug drugega, naj ne bi bil le farsa, ki je del »predsta-
ve« ali spektakla, poveličevanje sebe in zaničevanje drugih, nevoščljivost,
sovražnost ali celo konflikt. Najmanj škode povzročamo, ko je stopnja
medsebojnega spoštovanja skupin (obiskovalcev in domačinov) na visoki
ravni, ko je z obeh strani izkazan interes za spoznavanje novih pogledov
na svet, običajev in vrednot, ko je zagotovljena visoka stopnja sprejeml-
jivosti za drugačnost in ko se obe skupini vedeta odgovornosti druga do
druge.

Večje razlike med kulturami, ki jim pripadajo obiskovalci oz. gostite-
lji, lahko sprožajo večje turistične vplive. Doživetja obiskovalcev in gosti-
teljev so odvisna od njihovih pričakovanj, izkušenj in stopnje zavedanja.

Obstajajo različne metode ugotavljanja in spremljanja družbenih
vplivov turizma. Ena od zelo znanih je Doxey Irritation Index ali krajše
model Irridex. Ta spremlja spremembe družbenih odnosov med obisko-
valci in domačini v času razvoja nekega turističnega kraja. Doxey (1975)
namreč razlaga, da gre vsak turistični kraj v svojem razvoju skozi štiri raz-
lične faze razvoja družbenih odnosov med turisti in lokalnim prebival-
stvom. Te faze imenuje:
1 evforija ali navdušenje,
2. apatija ali pasivnost,
3 zasičenost ali vznemirjenje,
4. antagonizem ali nasprotovanje.

Evforija ali navdušenje je prisotno v začetni fazi razvoja turizma v
kraju, ko je prisotno manjše število obiskovalcev. Lokalno prebivalstvo
slednje sprejema z iskrenim navdušenjem in navdušenost je obojestran-
ska. Vladajo neuradna gostoljubnost, pristnost, avtentičnost in domač-
nost. Število obiskovalcev je obvladljivo, ustvarja se kakovosten odnos,
kar obe strani navdaja z navdušenjem.

Apatija ali pasivnost je naslednja faza v razvoju družbenih odnosov
med lokalnim prebivalstvom in obiskovalci, ki se pojavi predvsem zara-
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84