Page 53 - Čotar Konrad, Sonja, Štemberger, Tina. Ur. 2018. Strokovne podlage za didaktično uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije in priporočila za opremljenost šol. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 53
E-učbeniki
Amalija Žakelj
Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
amalija.zakelj@pef.upr.si
Opis
V 21. stoletju IKT ni več le pripomoček, ki ga uporabljamo v procesu pouče-
vanja. Omogoča nove pedagoške pristope ter spreminja proces poučevanja
in učenja (MIZŠ 2016). Vendar kljub temu, da so digitalne tehnologije že del
vsakdanjega življenja in dela, EU ocenjuje, da v sistemih izobraževanja in us-
posabljanja po Evropi še niso v celoti izkoriščene. Raziskava TALIS 2013 je po-
kazala, da se uporaba IKT v osnovnih šolah po posameznih državah močno
razlikuje. Dokumenti EU opozarjajo tudi na razdrobljenost pristopov pri uva-
janju in uveljavljanju IKT v vzgoji in izobraževanju, kar vse prispeva k poveče-
vanju digitalnega razkoraka v EU med tistimi, ki imajo dostop do inovativne-
ga, na tehnologiji temelječega izobraževanja, in tistimi, ki dostopa do takega
izobraževanja nimajo (MIZŠ 2016).
Računalnik je zaradi svoje uporabnosti danes prisoten praktično v vsakem
razredu, pogosto pa so učilnice opremljene tudi z interaktivnimi tablami, ve-
dno pogosteje tudi s tabličnimi računalniki, kar je gotovo povezano tudi z
načrtnim vključevanjem IKT v slovenski šolski prostor, ki poteka tudi v okviru
različnih projektov (npr. pilotni projekt testiranja tabličnih računalnikov) ter
s prodorom interaktivnih elektronskih učbenikov (i-učbenikov).
Na osnovi priporočil za izdelavo e-učbenikov (Zmazek idr. 2011) je bila sep-
tembra 2011 kot rezultat dobre prakse v projektih izdelave e-gradiv izdana
publikacija Zavoda RS za šolstvo z naslovom Izhodišča za izdelavo e-učbenikov
(Kreuh, Kač in Mohorčič 2011), ki naj bi prispevala k večji usklajenosti pri pri-
pravi in potrjevanju e-učbenikov v slovenskem šolskem prostoru. Izhodišča
so bila osnova za začetek izvedbe projekta E-učbeniki. V prvi fazi izvajanja
projekta E-učbeniki za naravoslovne predmete so bila decembra 2011 izde-
lana Vsebinsko-didaktična in Tehnično organizacijska izhodišča za izdelavo
e-učbenikov, ki so kasneje postala standardi za vpeljavo pojma i-učbenik za
skupino interaktivnih e-učbenikov.
Uporaba multimedijskih elementov, vprašanj s takojšnjo povratno infor-
macijo in interaktivnih nalog ter zgledov sama ponuja kategorizacijo elek-
tronskih učbenikov v tri ravni oz. vrste.
V prvo raven e-učbenikov spadajo t. i. d-učbeniki, kar je skrajšano poime-
51
Amalija Žakelj
Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta
amalija.zakelj@pef.upr.si
Opis
V 21. stoletju IKT ni več le pripomoček, ki ga uporabljamo v procesu pouče-
vanja. Omogoča nove pedagoške pristope ter spreminja proces poučevanja
in učenja (MIZŠ 2016). Vendar kljub temu, da so digitalne tehnologije že del
vsakdanjega življenja in dela, EU ocenjuje, da v sistemih izobraževanja in us-
posabljanja po Evropi še niso v celoti izkoriščene. Raziskava TALIS 2013 je po-
kazala, da se uporaba IKT v osnovnih šolah po posameznih državah močno
razlikuje. Dokumenti EU opozarjajo tudi na razdrobljenost pristopov pri uva-
janju in uveljavljanju IKT v vzgoji in izobraževanju, kar vse prispeva k poveče-
vanju digitalnega razkoraka v EU med tistimi, ki imajo dostop do inovativne-
ga, na tehnologiji temelječega izobraževanja, in tistimi, ki dostopa do takega
izobraževanja nimajo (MIZŠ 2016).
Računalnik je zaradi svoje uporabnosti danes prisoten praktično v vsakem
razredu, pogosto pa so učilnice opremljene tudi z interaktivnimi tablami, ve-
dno pogosteje tudi s tabličnimi računalniki, kar je gotovo povezano tudi z
načrtnim vključevanjem IKT v slovenski šolski prostor, ki poteka tudi v okviru
različnih projektov (npr. pilotni projekt testiranja tabličnih računalnikov) ter
s prodorom interaktivnih elektronskih učbenikov (i-učbenikov).
Na osnovi priporočil za izdelavo e-učbenikov (Zmazek idr. 2011) je bila sep-
tembra 2011 kot rezultat dobre prakse v projektih izdelave e-gradiv izdana
publikacija Zavoda RS za šolstvo z naslovom Izhodišča za izdelavo e-učbenikov
(Kreuh, Kač in Mohorčič 2011), ki naj bi prispevala k večji usklajenosti pri pri-
pravi in potrjevanju e-učbenikov v slovenskem šolskem prostoru. Izhodišča
so bila osnova za začetek izvedbe projekta E-učbeniki. V prvi fazi izvajanja
projekta E-učbeniki za naravoslovne predmete so bila decembra 2011 izde-
lana Vsebinsko-didaktična in Tehnično organizacijska izhodišča za izdelavo
e-učbenikov, ki so kasneje postala standardi za vpeljavo pojma i-učbenik za
skupino interaktivnih e-učbenikov.
Uporaba multimedijskih elementov, vprašanj s takojšnjo povratno infor-
macijo in interaktivnih nalog ter zgledov sama ponuja kategorizacijo elek-
tronskih učbenikov v tri ravni oz. vrste.
V prvo raven e-učbenikov spadajo t. i. d-učbeniki, kar je skrajšano poime-
51