Page 30 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 30
Management temeljnih procesov

Preglednica 1: Pojmovanje dejavnosti managementa z instrumentalnega in interesnega
vidika

Dejavnost Organizacija kot Organizacija kot
managementa instrument interesno združenje

planiranje načrtovanje snovanje

organiziranje urejanje povezovanje

vodenje poslovodenje vodenje ljudi (sodelavcev)

nadziranje merjenje presojanje

Vir: Tavčar 2009, 24.

V tej raziskavi uporabljamo pojem management za štiri temeljne de-

30 javnosti managementa: planiranje, organiziranje, vodenje, nadziranje,
kot navaja Tavčar (2009). To razumevanje managementa uporabljamo

tudi za pojasnjevanje managementa temeljnih procesov, ki ga obravnava-

mo kot dejavnost planiranja, organiziranja, vodenja in nadziranja. Vsako

izmed teh dejavnosti obravnavamo z instrumentalnega in interesnega vi-

dika, kot je prikazano v preglednici 1.

V nadaljevanju zato dajemo podroben opis izbranih vidikov delova-

nja organizacije, ki so povezani s pojmovanjem managementa temeljnih

procesov v empiričnem delu raziskave. Izpostavljamo opredelitev organi-

zacije kot interesnega združenja, organizacije kot instrumenta za dosega-

nje ciljev ter opredelitev organizacije kot procesa.

Izbrani vidiki organizacij

Organizacije lahko preučujemo z različnih zornih kotov, npr. sociološke-
ga, tehnološkega, psihološkega, poslovnega ali kot stroj, organizem, mož-
gane, tokove in spreminjanje, sistem, kot interesno tvorbo ali instrument
(Vila 2000; Morgan 2004; Tavčar 2009; De Wit in Meyers 2005 v Bilo-
slavo 2006, 17; Bavec in Manzin 2012, 27). Če nas zanima vedenje ljudi,
organizacijo lahko preučimo s sociološkega vidika. Organizacija kot so-
cialna tvorba stremi k doseganju skupnega cilja (Bavec in Manzin 2012,
27). Če nas zanima tehnologija, ki jo uporablja organizacija, nas bo zani-
mal tehnološki pogled na organizacijo. Če na organizacijo gledamo kot
na okolje pritiskov in stisk, zmag in porazov, sodelovanja in zaupanja, če
nas zanima družbeni vidik zaposlitve ter kako to doživljajo zaposleni, nas
bo zanimal psihološki vidik organizacije (Bavec in Manzin 2012, 27). Ra-
zumevanje delovanja organizacije kot stroja je podobno razumevanju de-
lovanja dobro naoljenega stroja za doseganje cilja. Organizacija je lahko
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35