Page 31 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 31
Podjetje, management in temeljni procesi 31

v tem pogledu tudi instrument oblasti. V tem stroju so ljudje (zaposleni)
kot njegova kolesca – takšen način razumevanja je bil značilen ob začet-
ku prejšnjega stoletja (npr. Taylor 1911). Ker skozi organizacije potekajo
tokovi materialnih in nematerialnih sredstev in ker organizacije v teh to-
kovih ustvarjajo vrednost za kupce, jih lahko razumemo tudi kot toko-
ve in spreminjanje. Organizacija kot organizem so ljudje, ki se spreminja-
jo, sprožajo spremembe v okolju, prav tako pa se na spremembe iz okolja
odzivajo. V tem pogledu so organizacije živi organizmi, kot je človeško
telo. Organizacija kot sistem spreminja vhodne veličine (ljudje, surovine,
tehnologija, energija, informacije) v izhodne (izdelki, storitve). Prav tako
lahko organizacije razumemo in preučujemo kot proces, v katerem vlož-
ke spreminjamo v izdelke/storitve (Gardner 2004; Škrinjar in Trkman
2013; Arias idr. 2018; Thennakoon idr. 2018; Zelt, Schiedel in Vom
Brocke 2018). Ta procesni vidik še posebej izpostavljamo v nadaljevanju.

Če povzamemo: organizacije lahko preučujemo z različnih zornih
kotov, odvisno od tega, kateri pogled nas zanima. Za nas je v tej raziska-
vi pomemben predvsem poslovni vidik organizacij. Zanima nas organi-
zacija kot proces, pri katerem se v empiričnem delu osredotočamo hkrati
na interesne in instrumentalne vidike managementa temeljnih procesov.
Zato v nadaljevanju podrobno predstavljamo te tri izbrane vidike delova-
nja organizacij: organizacijo kot instrument, kot interesno združenje ter
kot proces.

Organizacija kot instrument za doseganje ciljev
Vsaka organizacija je instrument (stroj, naprava) za doseganje ciljev ter
je najprej podrejena interesom lastnikov in ustanoviteljev (Stalk, Evans
in Shulman 1992, 57; Inkpen in Choudhury 1995, 313–23; De Wit in
Meyers 2005, 261–66; Biloslavo 2006, 18; Tavčar 2009, 107). To se odra-
ža tudi na managementu podjetja in temeljnih dejavnostih managementa
(planiranje, organiziranje, vodenje in nadziranje).

Planiranje kot del dejavnosti managementa v instrumentalnem pog-
ledu imenujemo načrtovanje in temelji na kratkoročnosti ter enostranski
osredotočenosti na izpolnjevanje interesov lastnikov. Managerji se osre-
dotočajo na pravila, analizno odločanje in racionalnost. (Tavčar 2009,
107; De Wit in Meyers 2005, 30–31). Za načrtovanje je v tem primeru
značilno še osredotočanje na obstoječe izdelke in procese, na visoko pro-
duktivnost procesov, takojšnje finančne koristi in na finančna sredstva
prej, na ustvarjanje novih temeljnih zmožnosti, procesov in izdelkov
(Tavčar 2009, 221–22). Organiziranje kot del dejavnosti managemen-
ta v instrumentalnem imenujemo urejanje in pomeni predvsem forma-
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36