Page 41 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 41
Podjetje, management in temeljni procesi 41

preskrbo kupcev (odjemalcev) z izdelki in storitvami. V raziskavi se
omejujemo na posebno vrsto poslovnih procesov, na temeljne (poslovne)
procese, zato v nadaljevanju podajamo njihovo umestitev in opredelitev.
Ker se omejujemo na temeljne procese v podjetjih, ki jih razumemo kot
posebno vrsto organizacij, kot smo opisali v predhodnih poglavjih, v tem
poglavju in v nadaljevanju raziskave uporabljamo izraza podjetje in te-
meljni procesi v podjetjih.

Vrste poslovnih procesov

Na poslovne procese v podjetjih lahko gledamo z različnih vidikov, kot
so: področje delovanja, vrednostna veriga, pomembnost procesov. Gle-
de na področje poslovanja opredelimo naslednje procese (Sutherland in
Canwell 2004, 50; Potočan in Nedelko 2015, 27): (1) nabavni procesi; (2)
procesi razvoja izdelkov in storitev; (3) proizvodni procesi in procesi iz-
vajanja storitev; (4) procesi dostave blaga; (5) procesi financ in računo-
vodstva; (6) procesi managementa zaposlenih; (7) procesi marketinga in
prodaje ter (8) poprodajni procesi. Z vidika koncepta vrednostne verige
(Porter 1985), ki jo opredeljujemo kot niz aktivnosti, ki jih podjetje izva-
ja v svojem delovanju za realizacijo izdelkov in storitev, namenjenih trgu,
lahko poslovne procese delimo na primarne (imenujemo jih tudi preč-
ne) in podporne (sekundarne, vzdolžne, procesne) (Potočan in Nedelko
2015, 40–42). Podobno pišejo Dumas idr. (2013) ter drugi avtorji, ki po-
slovne procese ne glede na dejavnost podjetja opredeljujejo glede na nji-
hovo pomembnost kot temeljne oz. ključne (angl. Core Process) in pod-
porne (angl. Support Process) (Sinur, Odell in Fingar 2013 v Potočan in
Nedelko 2015, 46–47). Med primarne procese štejemo procese, vezane na
(1) vhodno logistiko; (2) proizvodnjo; (3) izhodno logistiko; (4) marke-
ting in prodajo; (5) poprodajne aktivnosti.

Ker se v empiričnem delu raziskave osredotočamo na posebno vrsto
poslovnih procesov, na temeljne procese, v nadaljevanju podajamo njihov
opis ter razmejitev med temeljnimi in podpornimi procesi.

Temeljni procesi v podjetjih

Konkurenčnost vsakega podjetja izhaja iz konkurenčnosti procesov, na-
tančneje temeljnih procesov. Temeljni proces je (oz. so, saj jih je lahko
več) v podjetju tisti, v katerem/katerih ustvarimo nove izdelke in sto-
ritve ter prispeva/-jo k zadovoljstvu odjemalcev in neposredno vpli-
va/-jo na povečanje dodane vrednosti (Kovačič in Bosilj Vukšić 2005, 31;
Harmon 2007, 86). V temeljnih procesih podjetje vložke (angl. Input)
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46