Page 42 - Gošnik, Dušan. 2019. Management temeljnih procesov: instrumentalni in interesni vpliv na uspešnost podjetij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 42
Management temeljnih procesov
spreminja v izložke (angl. Output), izdelke/storitve, s katerimi dosega
smotre in cilje. Tako v podjetjih kot učinkovite prepoznavamo predvsem
tiste rešitve, ki se nanašajo na obvladovanje temeljnih procesov. Izdel-
ki in storitve so namreč izložki temeljnih procesov (Kovačič in Bosilj
Vukšić 2005, 31; Harmon 2007, 86). Temeljni procesi podjetjem omo-
gočajo diferenciranje in konkurenčnost (Trkman 2010, 125; Niehaves
idr., 2014, 90; Banker, Mashruwala in Tripathy 2014, 872). V večini pod-
jetij poteka samo nekaj temeljnih procesov (npr. od 4 do 10) (Davenport
1993; Sinur, Odell in Fingar 2013 v Potočan in Nedelko 2015, 45). Ti za
podjetje predstavljajo kapital v obliki znanja, potrebnega za razvoj novih
načinov delovanja. Skupne lastnosti temeljnih procesov sovpadajo z de-
finicijo temeljnih zmožnosti podjetja: (1) temeljni procesi morajo imeti
prepoznavno korist za kupce; (2) biti morajo težko posnemljivi; (3) biti
42 morajo nenadomestljivi z drugimi rešitvami (Rosemann in Vom Brocke
2010; Dumas idr. 2013; Sinur, Odell in Fingar 2013 v Potočan in Nedel-
ko 2015, 46). Med temeljne poslovne procese podjetja uvrščamo: razvoj
izdelkov, razvoj storitev, proizvajanje izdelkov, izvajanje storitev, trženje
izdelkov, podporo kupcem, komunikacijo s strankami, izpolnjevanje na-
ročil in razvoj proizvodnih zmogljivosti (Potočan in Nedelko 2015, 46–
47). Če bodo temeljni procesi učinkoviti (produktivni) in inovativni,
se bo to odražalo na uspešnosti podjetja (Cho in Pucik 2005, 555; Trk-
man, Budler in Groznik 2015, 587; Arias idr. 2018, 376; Thennakoon idr.
2018; 478; Zelt, Schmiedel in Vom Brocke 2018, 67; Indihar Štemberger
idr. 2018, 425). To velja za vsa podjetja, ne glede na velikost, izdelke, trg.
Na temelju Porterjeve vrednostne verige (Porter 1985) Kovačič in Bosilj
Vukšić (2005, 35) opredeljujeta naslednje temeljne procese: (1) proces na-
bave, ki se nanaša na fizične tokove materiala, potrebnega za proizvod-
njo; (2) proces proizvajanja izdelkov in izvajanja storitev, ki se nanaša
na preoblikovanje vhodnih virov v izhodne; ter (3) proces prodaje, ki se
nanaša na aktivnosti, povezane z distribucijo izdelkov, na izhodni strani
verige, prodajo in poprodajne aktivnosti. Izvajanje temeljnih procesov v
podjetjih je povezano z več podpornimi procesi in njihovimi različicami.
Večina temeljnih procesov ima večje število izvedenk, kar povečuje kom-
pleksnost njihovega obvladovanja.
Podporni procesi
Podporni procesi omogočajo usklajevanje temeljnih procesov s standar-
di, pravnimi zahtevami in z navodili za poslovanje (Potočan in Nedel-
ko 2015, 46). Med podporne procese med drugim štejemo (Smith in Fin-
gar 2003, 53): procese izvajanja garancij, informacijsko podporo, izdajanje
spreminja v izložke (angl. Output), izdelke/storitve, s katerimi dosega
smotre in cilje. Tako v podjetjih kot učinkovite prepoznavamo predvsem
tiste rešitve, ki se nanašajo na obvladovanje temeljnih procesov. Izdel-
ki in storitve so namreč izložki temeljnih procesov (Kovačič in Bosilj
Vukšić 2005, 31; Harmon 2007, 86). Temeljni procesi podjetjem omo-
gočajo diferenciranje in konkurenčnost (Trkman 2010, 125; Niehaves
idr., 2014, 90; Banker, Mashruwala in Tripathy 2014, 872). V večini pod-
jetij poteka samo nekaj temeljnih procesov (npr. od 4 do 10) (Davenport
1993; Sinur, Odell in Fingar 2013 v Potočan in Nedelko 2015, 45). Ti za
podjetje predstavljajo kapital v obliki znanja, potrebnega za razvoj novih
načinov delovanja. Skupne lastnosti temeljnih procesov sovpadajo z de-
finicijo temeljnih zmožnosti podjetja: (1) temeljni procesi morajo imeti
prepoznavno korist za kupce; (2) biti morajo težko posnemljivi; (3) biti
42 morajo nenadomestljivi z drugimi rešitvami (Rosemann in Vom Brocke
2010; Dumas idr. 2013; Sinur, Odell in Fingar 2013 v Potočan in Nedel-
ko 2015, 46). Med temeljne poslovne procese podjetja uvrščamo: razvoj
izdelkov, razvoj storitev, proizvajanje izdelkov, izvajanje storitev, trženje
izdelkov, podporo kupcem, komunikacijo s strankami, izpolnjevanje na-
ročil in razvoj proizvodnih zmogljivosti (Potočan in Nedelko 2015, 46–
47). Če bodo temeljni procesi učinkoviti (produktivni) in inovativni,
se bo to odražalo na uspešnosti podjetja (Cho in Pucik 2005, 555; Trk-
man, Budler in Groznik 2015, 587; Arias idr. 2018, 376; Thennakoon idr.
2018; 478; Zelt, Schmiedel in Vom Brocke 2018, 67; Indihar Štemberger
idr. 2018, 425). To velja za vsa podjetja, ne glede na velikost, izdelke, trg.
Na temelju Porterjeve vrednostne verige (Porter 1985) Kovačič in Bosilj
Vukšić (2005, 35) opredeljujeta naslednje temeljne procese: (1) proces na-
bave, ki se nanaša na fizične tokove materiala, potrebnega za proizvod-
njo; (2) proces proizvajanja izdelkov in izvajanja storitev, ki se nanaša
na preoblikovanje vhodnih virov v izhodne; ter (3) proces prodaje, ki se
nanaša na aktivnosti, povezane z distribucijo izdelkov, na izhodni strani
verige, prodajo in poprodajne aktivnosti. Izvajanje temeljnih procesov v
podjetjih je povezano z več podpornimi procesi in njihovimi različicami.
Večina temeljnih procesov ima večje število izvedenk, kar povečuje kom-
pleksnost njihovega obvladovanja.
Podporni procesi
Podporni procesi omogočajo usklajevanje temeljnih procesov s standar-
di, pravnimi zahtevami in z navodili za poslovanje (Potočan in Nedel-
ko 2015, 46). Med podporne procese med drugim štejemo (Smith in Fin-
gar 2003, 53): procese izvajanja garancij, informacijsko podporo, izdajanje