Page 113 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 113
CVETKA HED@ET TÓTH

ima vsako dejanje vere dvojen pomen: usmerjen je neposredno na
objekt svetega. Vendar s tem ne misli objekta, temveč brezpogojno,
ki je simbolno izraženo v objektu. Vera presega neposrednost vsake
stvari in je usmerjenost k temelju in breztemeljnosti, na kateri vsaka
stvar sloni.«20  Vera torej vedno gradi na simbolnem dojemanju, v
katerem sploh ne gre več za to, kaj je in kar ni resnično kot objekt,
ampak, in zdaj Tillich izrecno svari, samo »za obrat k brezpog­ oj­
nemu«.21 

RELIGIOZNA FUNKCIJA ATEIZMA
Tillich še leta 1957 v svojem delu Dinamika vere, napisanem v
angleščini, izrecno poudarja: »Vera pomeni, da nas zadene to, kar se
nas brezpogojno tiče.«22  Takšna stališča pripeljejo Tillicha do dokaj
drzne trditve, ki mu med mnogimi teologi ni mogla prinesti obču­
dovanja, namreč da je »Bog simbol za brezpogojno«.23  Nič več in nič
manj, kajti: »Bog ni samo svoj lastni temelj, ampak tudi svoje lastno
brezno.«24  Meje med teizmom in ateizmom se brišejo in izgubljajo
svoje sicer tradicionalno nasprotovanje in celo izključevanje. Zato
Tillich ugotavlja: »Dejanski ateist ni neverujoči, temveč verujoči; in
vsak pravi teizem, vsaka določitev Boga kot brezpogojnega, vsebuje
breztemeljnost ateizma in določitev spet ukine.«25 
Četudi je narava človekovega dojemanja teonomna, spada k njej
tudi ateizem. Kot odgovor na vprašanje, kaj je teonomno, Tillich
posreduje z naslednjim: »S teonomnim želim poimenovati duhovni
položaj, v katerem so vse oblike duhovnega življenja izraz brezpo­
gojno resničnega, ki jih prežema.«26  Toda vsaka oblika in način
20 Prav tam, 332.
21 Prav tam, str. 331.
22 Manfred Baumotte (ur.): Tillich-Auswahl 2. Wesen und Wandel des Glaubens,
Verlagshaus Gerd Mohn, Gütersloh 1980, str. 161. Gre za prevod iz njegovega
dela Dynamics of Faith, Harper, New York 1957.
23 Paul Tillich: Frühe Hauptwerke, str. 334.
24 Prav tam.
25 Prav tam.
26 Prav tam, str. 386.

111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118