Page 132 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 132
RAZPRAVE, [TUDIJE

v neomejeni in svobodni moči njegove ljubezni, njegove podaritve,
ki hoče priklicati v bivanje (brez začetka) ne drugega Boga, ampak
»drugega« v Bogu, ki je deležen istega bistva, iste ljubezni in iste moči
(prim. Balthasar, 1996: 28-29). Balthasar poudarja, da je ta Očetova
prvo(bi)tna podar­ itev svojega bistva tako nedoumljiva in presežna
»ločitev« (Trenn­ ung) Boga od samega sebe, da se lahko vsaka po
njej omogočena ločitev, naj bo najtemnejša in najbolj britka, dogodi
samo znotraj nje. Samo v izročitvi svojega, ki resno jemlje ločitev, v
tem »izničenju, ki omogoči, da se drugi uveljavi kot drugi, se izvršuje
popolna ljubezen, v kateri je vsebovana enota bistva« (Balthasar,
1983:74). Bog tako ni najprej neka v sebi mirujoča in oprijemljiva
realnost, temveč realnost, ki biva edinole v samopodarjanju! Ta
prakenoza Boga je temelj vsake druge kenoze Boga v svetu: tako
stvarjenjske, kakor tudi inkarnatorične in tiste na križu. Nesebična,
kenotična je pripravl­jenost Sina, v poslušnosti sprejeti od Očeta
rojstvo in poslan­ ost v svet. Sveti Duh kot ljubezen v osebi potrjuje
to kenotično ljubeče bivanje Boga. Življenje v kenozi se nadaljuje vse
do pokorščine do smrti na križu. Ta pokorščina je kenotični prevod
njegove večne sinovske ljubezni do »vedno večjega« Očeta (prim.
Balthasar, 1997: 83s).5  Tukaj vidi Balthasar novo podobo Boga, ki ni
v prvi vrsti »absolutna mogočnost«, temveč »absolutna ljubezen« (ali
»mogočn­ ost ljubezni«), »čigar suverenost se kaže ne v oklepanju tega,
kar mu je lastno, temveč v zapustitvi le-tega« (Balthasar, 1997:34).
Kristus v svoji kenotični naravnanosti tudi »ostaja« med nami do
konca sveta v evharistiji, kar Balthasar imenuje evharistična kenoza
(prim. Bal­thasar, 1997:87s).

Vedno znova postavlja Balthasar besedo »prakenoza« (Urkenose)
v narekovaje. V nekem pismu (Krenskemu, Passio Caritatis: 140 s),
razloži, zakaj uporablja navednice. Te naj bi opozorile na dejansko
stanje, da mora biti krvava in pretrpeta kenoza učlovečenega Sina na
križu razlikovana od ljubeče biti Boga v njem samem. »Božje izničenje
(v učlovečenju) prejema svojo ontično možnost v Božjem večnem
podarjanju, v svojem triosebnem podarjanju« (Balthasar, 1970,147s).

5 Moltmann se, drugače kot Balthasar, ne zadržuje pri inkarnatorični kenozi,
ampak se povsem posveti kenozi križa: »Ni teologije učlovečenja, ki ne bi postala
teologija križa« (Moltmann, 1972:190; prim. Momose, 1978:176-178).

130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137