Page 136 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 136
RAZPRAVE, [TUDIJE

vine more osvoboditi razum, ki želi vse obvladati ter ga usposobiti
za sprejem drugega, za deležnost pri drugem. Trinitarično mišljenje
mora pripraviti pot osvobajajočemu in zdravilnemu razmišljanju o
zanemarjeni resničnosti« (Moltmann, 1980:19).

»V središču krščanske vere je zgodovina Jezusa Kristusa. V središču
Kristusove zgodovine sta njegovo trpljenje in smrt na križu,« zatrjuje
Moltmann, pri čemer močno upošteva Lutrovo teologijo križa.10
Moltmannov pogled na nauk o Sveti Trojici in mestu kenoze znotraj
le-te, najlaže spoznamo ob poglobitvi v njegovo knjigo Trinität und
Reich Gottes. V prvem poglavju tega dela govori Moltmann o potreb­
nosti vrnitve k trinitaričnemu načinu mišljenja. Do tega pridemo po
izkustvu, ki ga ima Bog z nami (in ne samo po izkustvu, ki ga imamo
mi z Bogom!), pomembno je, kaj pomenim jaz Bogu. Ko človek v
veri spozna, kako Bog njega izkuša, tedaj ni Bog zanj abstrakten
pravzrok sveta ali neznani izvor njegovega čustva brezpogojne od­
visnosti, ampak žívi Bog. To izkustvo vodi do spoznanja, da Bog
trpi z nami in za nas. Tukaj Moltmann odkriva božji pathos (Pathos
Gottes), božjo bolečino in celo »tragedijo v Bogu« (Tragödie in
Gott). Toda vse to je izraz božje svobodne ljubezni (prim. Moltmann,
1980: 36-76).

V praksi sta velika ovira za trinitarični način mišljenja sprevrženje
teološke dogmatike v etiko ali politiko. Moltmann zavrača dva
pristopa k nauku o Sveti Trojici: substancializem (Bog kot najvišja
substanca) in subjektivizem (Bog kot najvišji subjekt). Prvi s pomočjo
kozmoloških dokazov o Bogu izhaja iz končnosti sveta in mu po­
stavlja nasproti neskončno bit (tukaj v zvestobi Karlu Barthu označi
»analogio entis« za nezadostno); drugi pa izhaja iz izkustva novo­
dobnega evropskega človeka o lastni eksistenci in zavesti o sebi:
»Človek ne potrebuje več Boga zato, da mu razloži svet, pač pa, da
bi eksistiral samozavestno, samostojno in v spoštovanju do samega
sebe« (Moltmann, 1980:29).

10 J. Moltmann (1989): Der Weg Jesu Christi: 17. Najbolj odmevno Molt­
mannovo delo, ki mu je tudi najbolj pri srcu, je vsekakor Der gekreuzigte
Gott. To delo je prevedeno v hrvaški jezik: J. Moltmann, Raspeti Bog, Ex libris,
Reka 2005. Tu tudi na str. 382–407 Moltmannov odgovor na kritike Križanega
Boga.

134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141