Page 137 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 137
CIRIL SOR^

Nauk o Sveti Trojici, kot nam ga posreduje cerkveno izročilo,
izhaja iz specifično krščanskega izročila in oznanila. Razen v zgo­
dovini Očeta in Sina in Svetega Duha, je zgodovina Jezusa kot Sina
nerazumljiva. Gledanje na Boga kot na najvišjo podstat in subjekt
pomenita skrčenje trinitaričnega nauka na vase zaprti monoteizem,
v katerem za kenozo ni prostora. Moltmann predlaga socialni nauk
o Sveti Trojici (soziale Trinitätslehre). O Sveti Trojici hoče govoriti iz
zgodovine Jezusa kot božjega Sina. Torej gre za nekakšen zgodovin­
ski nauk o Trojici. Zahodno izročilo se začne z enostjo Boga in se
sprašuje po trojstvu (Dreiheit), Moltmann pa začenja s trojstvom
oseb in se sprašuje po enosti (Einheit), pri čemer pa ne vnaša nekega
»prej« in »potem«. Da bi to dosegli, tako pravi, je potrebno krščanski
nauk o Sveti Trojici ne samo na novo obdelati, ampak tudi razviti
in uvesti že zgoraj omenjeni trinitarični način mišljenja (Moltmann,
1980:35).
Križ v srcu Svete Trojice

Sveto Trojico je mogoče razumeti samo prek Jezusa Kristusa in
prav v njegovem trpljenju se Sveta Trojica razodeva. Moltmannovo
tezo bi mogli takole izraziti: Teologija križa mora biti nauk o Sveti
Trojici in trinitarični nauk mora biti teologija križa, kajti drugače
ne moremo v polnosti razumeti učlovečenega in križanega Boga.
Pro­stor nauka o Sveti Trojici ni »razmislek misli« (Denken des
Denkens), temveč Jezusov Križ. Po Moltmannu je dogajanje znotraj
Boga pos­ lednji, ne samo spoznavni, temveč tudi bitni (ontični)
pratemelj Kristusovega dogodka, in obrnjeno: Jezusov križ nam ne
samo razodeva, ampak tudi bistveno konstituira, določa, kdo je Bog
(Molt­ ­m­ ann, 1972:227; prim. 66-77. Prim. tudi Müller-Fahrenholz,
2000:50-64; Momose, 1978:74-80). Drugo poglavje dela Trinität
und Reich Gottes nosi značilen naslov Trpljenje Boga. Tu se Molt­mann
naslanja na prejšnja dela, predvsem na knjigo Križani Bog in razvija
tam predstavljeni nauk o trpljenju Boga (Theopathie). Za tako
obravnavo problema mora zavreči pojmovanje grške filozofije o
Bogu, ki je nesposoben trpljenja, ter nominalistično in idealističn­ o
filozofijo. Moltmann pravi: »Bolj ko prihaja do izraza aksiom o
netrpljivosti v nauku o Bogu, tem težje je Boga istovetiti s Kristu­

135
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142