Page 15 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 15
RAZPRAVE, [TUDIJE
Mihael Kuzmi~

VERSKA DEDI[^INA PROTESTANTOV
IN NJIHOVA IDENTITETA

Primer protestantskih cerkva v Sloveniji v 20. stoletju

UVOD
V pričujoči razpravi uporabljamo naziv protestanti, protestantski
za vse tiste kristjane v protestantskih cerkvah in tudi za same cerkve,
ki izvirajo neposredno ali posredno po svoji ekleziološki obliki in
evangelijski vsebini iz vseh treh smeri reformacije v 16. stoletju:
nemške Luthrove, švicarske Calvinove in anabaptistične. Vsem tem
cerkvam je skupna predanost načelom Svetega pisma, čeprav se v
teoloških poudarkih in v cerkveni praksi med seboj razlikujejo.
Ob vprašanju verske dediščine se ne bomo ukvarjali predvsem
z zaslugami in pomenom delovanja slovenskih protestantov v 16.
stoletju, kar je bilo v naši zgodovini zelo pomembno tako za versko
stran življenja kot tudi za druga področja osebnega in cerkvenega,
tudi narodovega življenja (jezik, literatura, šolstvo, narodna ozave­
ščenost). Osredotočili se bomo na 20. stoletje, v katerem je bila ohra­
njena kontinuiteta protetantske evangeličanske cerkve iz 16. stoletja
in so se pojavile tudi nove cerkve, ki imajo v svojem nauku in praksi
nekatere prvine anabaptistične reformacijske prakse in nauka. V času
svojega obstoja in delovanja do konca 20. stoletja so namreč njihovi
dejavni in biblično ter teološko podkovani pripadniki ustvarili obsež­
no bogastvo teoloških spisov in kulture, prežeto z biblično prote­
stantsko tematiko ali vsaj primesjo. Zaradi nespodbudnega okolja,
preskromne organiziranosti in pomanjkanja materialnih sredstev je
ta dediščina do zdaj ostala slabo znana ali pa sploh neznana.
Glede na poudarek demokratičnosti v protestantski sferi in decen­
tralizirano versko vodenje obstaja večje število protestantskih cerkva,

13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20