Page 160 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 160
RAZPRAVE, [TUDIJE

In vendar živeti v prepričanju, da je krščanska teologija nad sleherno
politično logiko, slednje prav v ničemer ne ovira. Prej nasprotno.
Sploh pa Moltmann tudi že Petersonu očita, da v svoji kritiki Schmit­
tovega pojma politične teologije16  poleg nauka o Trojici in eshato­
logije ni izpostavil tudi zgodnjekrščanske teologije križa (theologia
crucis), čeprav jo v drugih spisih omenja. Res pa je, da jo Peterson najde
predvsem v zapisih o mučenikih in njihovem mučeništvu, kar kaže
na drugačno razumevanje bistva teologije križa, ki je za Moltm­ anna
neločljiva od nauka o Trojici.

TEOLOGIJA KRIŽA/TROJICE KOT POLITIČNA TEOLOGIJA
Tudi sam Moltmann je namreč odločen kritik ne-trinitarnih

pojmovanj Boga. V knjigi Križani Bog (Moltmann, 1972) pokaže, da
imata »metafizični teizem« in to, čemur pravi »protestni ateizem«,
skupno premiso. Tako je za »metafizičnega teista« svet odslikava
višjega bitja: osebnega, monoteističnega boga, ki je zaradi svoje
popolnosti (misel, ki misli samo sebe) do vsega ravnodušen. Tak­
šnega Boga predpostavlja tudi ateist (primer Ivana Karamazova), le
da ga zaradi protislovnosti, ki jo v njegovo stvarstvo vnaša trpljenje,
zavrača, in namesto njega divinizira človeštvo (zato »protestni atei­
zem«). Bog, ki je Trojica, pa se je razodel v križanem Jezusu, pri
čemer je tudi Oče trpel, le drugače kakor Sin. Oče je trpel zaradi svoje
ljubezni do Sina, ki je moral umreti pod njegovo jezo. Ta za Molt­
manna ni neko primitivno čustvo ali stanje duha, ki ga Bogu v skladu
s filozofskim (stoičnim) idealom ne bi smeli pripisati. Jeza sploh
ne nasprotuje ljubezni. Še več, jeza ravno je ranjena ljubezen, njeno
nasprotje pa je ravnodušnost – apatheia. Bog, ki lahko zares trpi in se
zares jezi, lahko tudi zares ljubi. Ravnodušni, aristotelski bog, ki se je
prek stoikov z zgodnjekrščansko apologetiko prikradel v krščansko
teologijo in v njej do Luthra neref lektirano vztrajal pod krinko
theologia gloriae, ni Bog, ki je Trojica, in ki se je razodel na križu. Tako
lahko prepričljivo povzame: »Zor trinitarnega pojma Boga je križ«

16 Predvsem za to gre po Moltmannu v omenjeni Petersonovi študiji.
158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165