Page 219 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 219
LUDVIK JO[AR

In zdaj še nekaj besed o vplivu reformacije na teologijo.
Že najmlajši veroizpovedni spis Formula konkordije nam pokaže,
kako težko je v pluralizmu mišljenj, kjer ni vrhovnega cerkvenega
učiteljstva, priti do konsenza. Tako je reformacija utrla pot različnim
teološkim smerem. Tu moramo seveda ostati na nemško govorečem
območju.
V času reformacije je luteranska teologija nastajala v konfrotaciji
s katoliško oziroma s katoliškim cerkvenim naukom. Tako v Luthr­ o­
vi ali luteranski teologiji zasledimo štiri značilnosti, ki so po mo­jem
nove:
a) osebni odnos med človekom in Bogom (brez posredništva)
b) Kristus, edina glava Cerkve
c) odkritje milostnega Boga (opravičenje človeka grešnika)
č) edina avtoriteta v Cerkvi je Božja beseda (zakon in Evangelij,
slednji na prvem mestu.).
To »četverno ogrodje« je spremljalo razvoj teolgije v vsej nadaljnji
zgodovini. Navedel bom le nekaj najpomembnejših teoloških smeri
v protestatnski teologiji.
Takoj za reformacijo, na koncu 16. in v začetku 17. stoletja, se je
pojavila »protestantska sholastika«. Tako namreč imenuje »luteran­
sko ortodoksijo« znani teolog Tillich. Značilnost te teologije je iz­
oblikovanje »čistega nauka«. Biblija dobiva absolutno avtoriteto, pod­
pkrepljena je z verbalno inspiracijo, kar pri Luthru komajda naj­demo.
Tej ortodoksni teologiji je sledila nova smer, in sicer pietizem. Tu se
teologija obrača od dogmatike k etiki, čeprav dogmatike ne zavrača,
toda ni v ospredju; obenem se začenja teologija misijona.
V 19. stoletju se pojavi znana »liberalna teologija«, ki se deloma
nadaljuje tudi v dvajsetem stoletju. Dvajseto stoletje je stoletje novih
teologij, kot je nekdo zapisal. Pojavi se »zgodovinsko-kritična me­
-tod­ a«, predvsem uporabna pri nastanku in razumevanju bibličnih
tekstov. Teologijo pojmujejo kot znanost, neodvisno od cerkvenega
vodstva.
Malo revolucijo v teologiji je povzročil teolog Rudolf Bultmann
(1884–1976) s svojo radikalno kritiko bibličnih tekstov, s svojo »de­
mitologizacijo«. Bistvo te smeri v teologije je: »Novozavezno spo­
ročilo je treba osvoboditi mitov, da ga potem sodoben človek lahko

217
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224