Page 47 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik I (2005), številki 1-2, ISSN 1408-8363
P. 47
BO@IDAR DEBENJAK

zastopimo, in sicer: (a) Du je on, (b) Zakaj je človik postal, umerl inu vstal
od smerti, (c) Skuzi kaj inu koku moremo diležni biti nega dobrute inu
zaslužena. Rezultat, ki ga bo tako branje dalo, bo: To našo vero v’nega
pobulša inu poterdi, de tudi naše serce bode preminenu na dobru, de naprej
do konca našiga života, so vsem našim djanem inu lebnom se deržimo po vuki
tih S. Evangeliov, inu de dobimo tu nebešku Kralevstvu skuzi Jezusa Kristusa
našiga samiga Ohranenika… Bralec naj se torej ne giblje med zgodbami
o Jezusovem življenju in čudežih, torej v tisti materiji, v kateri je
pričujoči evangelij bolj grob in drastičen od Markovega, temveč po
tistem zgoščenem nauku, ki ga je pričujoči evangelij strnil denimo v
Pridigi na gori. Ključ do Trubarjevih besed daje Luther v Predgovoru
k NT: …enako kot poznati [Jezusova] dela in življenjsko zgodbo še ne pomeni
poznati pravi evangelij, zakaj s tem še ne veš, da je premagal greh, smrt in
hudiča – pravtako tudi še ne pomeni poznati evangelij, če veš za tak nauk
in zapoved, temveč [ga poznaš šele], ko pride glas, ki pravi, da je Kristus
tvoj lasten z življenjem, deli, smrtjo, vstajenjem in vsem, kar je, ima, stori in
zmore.4  Šele tako je, da rečemo po Trubarjevo, tudi naše serce preminenu
na dobru in bo, po protestantom tako dragih besedah evangelija, od
dobrega drevesa dober tudi sad.

Enota 8 je podpis: Vaši Služabniki inu Bratje, V. T. Množina najbrž
meri na vse tri glavne akterje, saj so pri nastajanju sodelovali: Peter
Pavel Vergerij, Primož Trubar, Jakob Andreae. S kratico pa bi bila tako
zajeta le dva.

5
Tretje uvodno besedilo so Sumariji (povzetki vsebine): Summary (s
podnaslovom: Tii Summarii vseh Capitolov svetiga Matevža), posam­ ezna
poglavja pa so označena kot Capituli. Besedilo je praktično uporabno
kot kazalo, a ker tako pomembna celota kot Pridiga na gori sega
skozi tri poglavja, je razkosana tudi v Sumarijih. Luther v NT česa
podobnega nima, vir je bil torej drugje, bodisi v tradiciji katoliških
priročnikov za duhovnike, bodisi v italijanskem prevodu (morda zato
v podnaslovu piše Capitolov?).
4 V: Tukaj stojim, str. 12s.

45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52