Page 12 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 12
RAZPRAVE, [TUDIJE
Wagner pa ga je kasneje včlenil v motiv grala v svoji »odrski posvetitveni
igri« Parsifal.4 V zaključnem stavku simfonije Andante con moto pa se je
kot cantus firmus oglasil tudi glasbeni in pesemski emblem luteranske
reformacije – Luthrov koral Ein´ feste Burg ist unser Gott.5 Ta je inspi
riral že Johanna Sebastijana Bacha, da je nanj 1715 (1724) zložil kan
tato,6 Mendelssohn pa je »Trutz- und Schutzlied« nemške protestantske
reformacije obdelal s posebno glasbeno intenzivnostjo in ga pripeljal
do silovitega vrhunca ob koncu stavka ter s tem mentalni proces,
povezan z nemško protestantsko pesmijo, privedel v točko omega.
Kakor je namreč Luther s svojim prizadevanjem za enoglasni koral,
pet v nemškem jeziku, zavestno segal daleč onstran zgolj liturgičnega
glasbenega izražanja – vsaj takega, kot je bilo v latinskem bogoslužju
rimske cerkve udomačeno do njegovih reform –, je tudi Mendels
sohnova Reformacijska simfonija želela postati in biti dojeta kot glasba,
toda tudi kot še nekaj onstran same sebe. Kot poseben kulturno-
nacionalni poklon gibanju, obdobju in osebnostim, s katerimi se je
nemški narod v svojem nacionalnem razvoju v 19. stoletju vsekakor
pozitivno identificiral. Ob jubileju reformacije, ki je bila za Nemce s
stališča nacionalnega še posebej pomenljiva, je v sodobno simfonično
glasbo prodrla zamisel v ciklični skladbi (po)ustvariti glasbeno
programski izraz velikih izvenglasbenih zamisli. Tako se je razvil
koncept programske glasbe, ki sta mu dala največ vetra v jadra Hector
Berlioz in Franz Liszt, prvi s Fantastično simfonijo, drugi pa s številnimi
simfoničnimi pesnitvami, med Slovani pa Nikolaj Rimski - Korsakov
ter seveda češki muzik Bedřich Smetana.7 Slednji je skomponiral cikel
šestih samostojnih, toda medsebojno in s češko zgodovino ter nje
nimi ideariji in imaginariji jasno povezanih simfoničnih pesnitev Má
vlast. Med njimi je tudi pesnitev Tábor – in ta temelji na znamenitem
husitskem borbenem koralu Kdož jste bojovníci Boží a slova jeho.8
4 Mirko Očadlík, Svět orchestru, 4. dopolnjena in pregledana izdaja, Praha 1965, 197.
5 F. Mendelssohn - Bartholdy, n. d., 53 (takti 1–6).
6 Ein´ feste Burg ist unser Gott, BWV 80 (Ernest Zaverský, Johann Sebastian Bach, Praha
1979, 234). Med Bachovimi kantatami na Luthrove korale velja omeniti vsaj še
Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 38, iz leta 1724.
7 M. Očadlík, n. d., 198; Das grosse Metzler Musiklexikon (el. izdaja), München 2005.
8 Das grosse Metzler Musiklexikon (el. izdaja), München 2005; Lucijan Marija Škerjanc,
Od Bacha do Šostakoviča, Ljubljana 1959, 165–167.
12
Wagner pa ga je kasneje včlenil v motiv grala v svoji »odrski posvetitveni
igri« Parsifal.4 V zaključnem stavku simfonije Andante con moto pa se je
kot cantus firmus oglasil tudi glasbeni in pesemski emblem luteranske
reformacije – Luthrov koral Ein´ feste Burg ist unser Gott.5 Ta je inspi
riral že Johanna Sebastijana Bacha, da je nanj 1715 (1724) zložil kan
tato,6 Mendelssohn pa je »Trutz- und Schutzlied« nemške protestantske
reformacije obdelal s posebno glasbeno intenzivnostjo in ga pripeljal
do silovitega vrhunca ob koncu stavka ter s tem mentalni proces,
povezan z nemško protestantsko pesmijo, privedel v točko omega.
Kakor je namreč Luther s svojim prizadevanjem za enoglasni koral,
pet v nemškem jeziku, zavestno segal daleč onstran zgolj liturgičnega
glasbenega izražanja – vsaj takega, kot je bilo v latinskem bogoslužju
rimske cerkve udomačeno do njegovih reform –, je tudi Mendels
sohnova Reformacijska simfonija želela postati in biti dojeta kot glasba,
toda tudi kot še nekaj onstran same sebe. Kot poseben kulturno-
nacionalni poklon gibanju, obdobju in osebnostim, s katerimi se je
nemški narod v svojem nacionalnem razvoju v 19. stoletju vsekakor
pozitivno identificiral. Ob jubileju reformacije, ki je bila za Nemce s
stališča nacionalnega še posebej pomenljiva, je v sodobno simfonično
glasbo prodrla zamisel v ciklični skladbi (po)ustvariti glasbeno
programski izraz velikih izvenglasbenih zamisli. Tako se je razvil
koncept programske glasbe, ki sta mu dala največ vetra v jadra Hector
Berlioz in Franz Liszt, prvi s Fantastično simfonijo, drugi pa s številnimi
simfoničnimi pesnitvami, med Slovani pa Nikolaj Rimski - Korsakov
ter seveda češki muzik Bedřich Smetana.7 Slednji je skomponiral cikel
šestih samostojnih, toda medsebojno in s češko zgodovino ter nje
nimi ideariji in imaginariji jasno povezanih simfoničnih pesnitev Má
vlast. Med njimi je tudi pesnitev Tábor – in ta temelji na znamenitem
husitskem borbenem koralu Kdož jste bojovníci Boží a slova jeho.8
4 Mirko Očadlík, Svět orchestru, 4. dopolnjena in pregledana izdaja, Praha 1965, 197.
5 F. Mendelssohn - Bartholdy, n. d., 53 (takti 1–6).
6 Ein´ feste Burg ist unser Gott, BWV 80 (Ernest Zaverský, Johann Sebastian Bach, Praha
1979, 234). Med Bachovimi kantatami na Luthrove korale velja omeniti vsaj še
Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 38, iz leta 1724.
7 M. Očadlík, n. d., 198; Das grosse Metzler Musiklexikon (el. izdaja), München 2005.
8 Das grosse Metzler Musiklexikon (el. izdaja), München 2005; Lucijan Marija Škerjanc,
Od Bacha do Šostakoviča, Ljubljana 1959, 165–167.
12