Page 175 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 175
CIRIL SOR^

Stvarjenje »ex plenitudine«
Biblično zasnovana teologija odkriva že v starozaveznih spisih
Boga, ki daje ljudstvu prostor svobode in varnosti, hkrati pa Boga,
ki zavzema prostor, prebiva sredi svojega ljudstva. Takšnega Boga
pre­poznavamo v izrazih šekina in modrost (hokhma). Podobno misel
prevzemata tudi judovsko-kabalistična podoba makom in mistični
rabinski pojem cimcum.6  Novozavezno »nadgradnjo« omenjenih
podob poglabljata in širita izraza kenoza in perihoreza.7  V vseh teh
pojmih nam Sveto pismo in teologija spregovorita in približata za svet
zavzetega in v stvarstvu dejavno navzočega Boga.
Ne smemo pozabiti, da je Stvarnik neskončno drug, različen in več
v primerjavi s tem, kar je ustvaril. Božji svet se ne da ujeti in razrešiti
v človeškem svetu: na noben način ne more stvar določati Stvarnika,
temveč je Stvarnik tisti, ki ji daje obstoj in življenje. Te božje razdalje
od stvari in suverenosti nad stvarjo pa si ne smemo zamišljati kot
oddaljenost in ločenost: prav kolikor je Bog absoluten, ni ničesar
takega, kar bi obstajalo »izven« (zunaj) njega. Ali morda ne smemo
trditi, da to »stvarstvo zunaj Boga« v resnici obstaja v Bogu, in sicer
v prostoru, katerega mu je Bog določil v svoji vsepričujočnosti? Ali
ni Bog ustvaril sveta v sebi, »in sé«, ustvaril časa v svoji večnosti,
končnosti v lastni neskončnosti, prostora v svoji vsepričujočnosti
in v svoji velikodušni ljubezni svobode?8  Bog ustvarja iz polnosti,
»ex plenitudine«. To je povedek, ki je veliko bolj bogat kakor tisti, ki
govori o stvarjenju iz nič, »ex nihilo«. Ta nihil je nekakšen »praprostor
(Urraum)«, prvi pogoj za bivanje božjega stvarstva.9  Razumeti ga

6 Prim. J. Moltmann, Gott und Raum, v: Moltmann – Carmen Rivuzumwami (Hg.),
Wo ist Gott? Gottesräume – Lebensräume, 29–41.

7 Prim. J. Moltmann, God in the World-the World in God: Perichoresis in Trinity and
Eschatology, v R. Bauckham-C. Mosser (ed.), The Gospel of John and Christian
Theology, Grand Rapids, Michigan / Cambridge 2008, 369–381.

8 J. Moltmann, Trinität und Reich Gottes, 124.
9 J. Moltmann, Der Geist des Lebens, Chr. Kaiser Verlag, München 1991, 99.

Moltmann se še večkrat vrne k temu pojmu, ko spregovori o božjem stvarjenj­
skem »umiku«; prim. Marija Pehar, Schöpfung zwischen Trinität und Eschaton.
Die Schöpfungslehre Jürgen Moltmanns im Gesamtkontext seiner Theologie. zv. 46,
309–315.

175
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180