Page 18 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 18
RAZPRAVE, [TUDIJE
prossyte, hvalyte prov Boga. Inu de po tih bessedah, ki so v le-tih
peisnih, veruiete, Bogu služite, vaš stan inu leben pelate inu deržite.«17
Po drugi strani pa so mogli celo errata18 v knjigi tvoriti posebno
knjižno poglavje (ponavadi ob koncu izdaje) in postati miniaturni
traktat ali vsaj odločna glosa proti neupravičenemu prodajanju knjig
po previsokih cenah. Tako Trubar ob koncu svojega Tega celega cate
hizma, enih psalmov 1574 v poglavju Pregledane v tim drukanu zapiše:
»Inu potehmal ie meni veideoč, de ty buqvary inu vezary te slo
venske buqve predragu prodaio, zatu tih ty bozi ne kupuio inu bodo
zaderžane. /…/ Tu tolmačene, pissane, izlage inu zlage se vom Slove
nom zabston sturi, zatu Boga hvalite inu prossite, de taku dellu gre
posreči Bogu na čast inu h timu izvelyčanu dosti duš. Amen. Inu iest
te buqvarie, kir take buqve vežeio, prossim inu zveistu opominam,
da vzamo od nih pravi, spodobni lon, de ne bodo sacrilegi, cerkovni
tatie, s katerimi se Bug silnu serdi inu nee na tim sveitu inu v pekli
ostru štraifa. Pred teim nee inu nas Jezus Cristus, naš gospud inu
izveličar, milostivu obari.«19
Tem značilnostim so bile podvržene tudi verzifikacije slovenskih
protestantov in njihove zbirke. Za to pesemsko produkcijo je namreč
veljalo, da se poleg osnovne afirmativne katehetične in pedagoške
funkcije – posredovanje verskih resnic na mimetično in mnemoteh
nično učinkovit način – ter v nekaterih primerih prigodniškosti,
aktualističnosti20 uresničuje vsaj še skozi polemično vlogo. In za
slednje so imeli slovenski protestanti, predvsem Trubar, precej (bese
dilnih) zgledov pa tudi dovolj vročega »materiala«.
Šestnajstega stoletja namreč z redkimi izjemami (Erazem Rotter
damski) bržda nikakor ni moč razumeti kot dobe zgolj preciozno
uglajene konverzacije med izobraženci, kajti že humanisti, ki so
17 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, uredil Jonatan Vinkler, Ljubljana 2006, 240.
18 Tako »poglavje« ima primarno funkcijo zaznamovati popravke za mesta, kjer so
bile tiskovne napake odkrite po koncu stavka in do zaključka tiska.
19 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 452, 453.
20 V litanijah je Luthrova besedilna predloga prirejena tako, da seznam »nesreč in
nadlog« ustreza lokalnim homatijam, ki so zadevale Kranjce, Korošce in Štajerce
– in med njimi je na enem prvih mest turška nevarnost. Prim. Zbrana dela Primoža
Trubarja IV, 321–328.
18
prossyte, hvalyte prov Boga. Inu de po tih bessedah, ki so v le-tih
peisnih, veruiete, Bogu služite, vaš stan inu leben pelate inu deržite.«17
Po drugi strani pa so mogli celo errata18 v knjigi tvoriti posebno
knjižno poglavje (ponavadi ob koncu izdaje) in postati miniaturni
traktat ali vsaj odločna glosa proti neupravičenemu prodajanju knjig
po previsokih cenah. Tako Trubar ob koncu svojega Tega celega cate
hizma, enih psalmov 1574 v poglavju Pregledane v tim drukanu zapiše:
»Inu potehmal ie meni veideoč, de ty buqvary inu vezary te slo
venske buqve predragu prodaio, zatu tih ty bozi ne kupuio inu bodo
zaderžane. /…/ Tu tolmačene, pissane, izlage inu zlage se vom Slove
nom zabston sturi, zatu Boga hvalite inu prossite, de taku dellu gre
posreči Bogu na čast inu h timu izvelyčanu dosti duš. Amen. Inu iest
te buqvarie, kir take buqve vežeio, prossim inu zveistu opominam,
da vzamo od nih pravi, spodobni lon, de ne bodo sacrilegi, cerkovni
tatie, s katerimi se Bug silnu serdi inu nee na tim sveitu inu v pekli
ostru štraifa. Pred teim nee inu nas Jezus Cristus, naš gospud inu
izveličar, milostivu obari.«19
Tem značilnostim so bile podvržene tudi verzifikacije slovenskih
protestantov in njihove zbirke. Za to pesemsko produkcijo je namreč
veljalo, da se poleg osnovne afirmativne katehetične in pedagoške
funkcije – posredovanje verskih resnic na mimetično in mnemoteh
nično učinkovit način – ter v nekaterih primerih prigodniškosti,
aktualističnosti20 uresničuje vsaj še skozi polemično vlogo. In za
slednje so imeli slovenski protestanti, predvsem Trubar, precej (bese
dilnih) zgledov pa tudi dovolj vročega »materiala«.
Šestnajstega stoletja namreč z redkimi izjemami (Erazem Rotter
damski) bržda nikakor ni moč razumeti kot dobe zgolj preciozno
uglajene konverzacije med izobraženci, kajti že humanisti, ki so
17 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, uredil Jonatan Vinkler, Ljubljana 2006, 240.
18 Tako »poglavje« ima primarno funkcijo zaznamovati popravke za mesta, kjer so
bile tiskovne napake odkrite po koncu stavka in do zaključka tiska.
19 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 452, 453.
20 V litanijah je Luthrova besedilna predloga prirejena tako, da seznam »nesreč in
nadlog« ustreza lokalnim homatijam, ki so zadevale Kranjce, Korošce in Štajerce
– in med njimi je na enem prvih mest turška nevarnost. Prim. Zbrana dela Primoža
Trubarja IV, 321–328.
18