Page 21 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 21
JONATAN VINKLER

pa iz Vidma 25. oktobra 1581 z naslednjimi besedami povzema svoja
opažanja o kranjskih duhovnikih in njihovem držanju katoliške
moralke: »Reči smem, da v vsej kranjski in celjski pokrajini nisem
našel več kot dva kaplana, ki sta nekaj razumela, čeprav sta bila tudi
ta dva omadeževana s splošno infamijo.«27 

Če pa so na tak ali podoben način živeli tudi tisti (naj)vidnejši
dostojanstveniki rimske cerkve, ki so bili hkrati dejavni proti prote­
stantskim cerkvenim starešinam, tedaj se ni čuditi, da so si s tem
pridelali ostro in včasih tudi zasmehljivo polemično obsodbo s strani
svojih sicer zgolj verskih nasprotnikov. Trubar je tako v tretji ale­
gorični »izlagi« Tega prvega psalma ž nega triemi izlagami (1579) svoje
nasprotnike prav neizbirčno krepko udaril tam, kjer jih je moglo
najbolj boleti. Zapisal je:

Ta Anticrišt ž nega družbo
Meini, de dei Bogu službo,
Kir te verne pregane,
Nerveč, kir ludi prov vuče
Koker vnuvič iz Craine.
V Craini ie zdai en papežnik,
Tiga Hudiča vučenik,
Se ie z mašnimi brati
Sveitoval inu naprei vzel
Vse verne rezgnati.
Mercina ie nega ime,
Pravu Hudičevu seime,
Vseh žlaht greihih prebiva,
Sebi s to platovsko družbo
Pekal s pravdo dobiva.
On tag duhovni stan pela,
Koker vsaki curbar dela,
Tiga papež ne brani.28 
Verzifikacija je v tem delu besedila prevzela funkcijo verske (vpra­
šanje celibata), predvsem pa osebne polemike in obračuna; mestoma

27 J. Gruden, n. d., 62.
28 Zbrana dela Primoža Trubarja IV, 495, 496.

21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26