Page 40 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VI (2010), številki 11-12, ISSN 1408-8363
P. 40
RAZPRAVE, [TUDIJE

Lucijan Adam
O DALMATINOVI AGENDI

Agenda je izšla leta 1585, leto po izidu Biblije (1584), Dalmatinovega
življenjskega dela in ob vrhuncu protestantskih prizadevanj na Slo­
venskem. Ni naključje, da slovenski literarni zgodovinarji deli veči­
noma omenjajo skupaj, oziroma Agendo bolj kot dodatek k Bibliji,
saj je samo po sebi razumljivo, da je težko pričakovana Biblija v ver­
nakularnem, tj. nacionalnem, domačem jeziku bila osnova za delo
pridigarjev (protestantskih duhovnikov), ki pa so za svoje delovanje
poleg katekizma – Dalmatin je namreč izdal tudi kratki württem­
berški katekizem1  – in pesmarico2  potrebovali tudi liturgični priroč­
nik (obrednik, agendo). Z omenjenimi knjigami je bil pridigar oprem­
ljen z osnovnim besedilnim/knjižnim repertorijem, da je lahko evan­
geljski (pozitivni biblični) nauk širil med ljudmi.

Agenda pomeni »to, kar je potrebno storiti«. Izraz označuje litur­
gično knjigo, v kateri so določena bogoslužna opravila in predpisi
za njihovo opravljanje. Od četrtega stoletja dalje gre predvsem za ka­
zualije (neredna priložnostna opravila) oziroma bogoslužna opravila
za določene prilike, na primer za sklepanje cerkvene poroke, za
pogrebni obred itd.3  Latinska beseda agenda je v srednjem veku (v
času pred nastopom protestantizma) pomenila isto kar officium
divinum (slovensko: priročnik za božjo službo), officium Missae (pri­
ročnik za mašno službo) ter sacra liturgia (priročnik za sveto liturgijo),
največkrat pa so z besedo agenda označevali tisto, kar sta pomenila

1 Ta kratki wirtenberski catechismus, Wittenberg 1585.
2 Ta celi catehismus, eni psalmi, inu teh vekših godov, stare inu nove kersčanske pejsni,

Wittenberg 1584 (5. predelana izdaja pesmarice).
3 2000 let krščanstva, Ljubljana 1999, 905 (Krščanstvo).

40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45