Page 142 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 142
[TUDIJSKI VE^ERI

kozmoteologije. V gnostično tradicijo uvršča Irenej tudi že omenjeni
Evangelij po Psevdo-Mateju.

Evangelij po Tomažu, kakršen je bil najden, je prepis starejšega vira,
ki je nastal v 4. stoletju. Korenine tega evangelija pa so enako stare
kot korenine kanoničnih evangelijev. Da gre za prepis, se vidi tudi
po tem, da sta v njem dve strani ostali prazni, in to sredi logija,12 ker
sta bili v času prepisovanja očitno sprijeti in ju je prepisovalec
preskočil. Gre za zbirko 114 logijev v koptskem prevodu iz grščine,
polne grških citatnih besed. Grško vzporednico dela besedila vse-
bujejo trije papirusni odlomki, odkriti v ostankih nekdanjega samo-
stana Oxyrhynchus. Starost teh logijev lahko spoznamo tudi po tem,
da nekatere Klement Aleksandrijski navaja kot dele Evangelija po
Hebrejcih, druge pa po Evangeliju po Egipčanih.

Začetne besede tega evangelija so: »To so skrivne besede, ki jih je
govoril Živi Jezus in zapisal Dvojček Juda Tomaž.« Hebrejsko ime
Thomas pomeni Dvojček (grško Didymos). Med učenci ima Tomaž
(»nejeverni Tomaž«) neki poseben status, saj mu tu »Živi Jezus«
zaupa skrivne besede, med njimi tudi tri take, ki jih ne sme nikomur
povedati, kajti sicer bi ga drugi učenci kamenjali: »Jezus je rekel
učencem: ’Primerjajte me in povejte mi, komu sem podoben.’ Simon
Peter mu je dejal: ’Ti si kot pravični angel.’ Matej mu je dejal: ’Ti si
kot modrec, ki vse razume.’ Tomaž mu je dejal: ’Učenik, moja usta
sploh ne bodo zmogla reči, komu si podoben.’ Jezus je rekel: ’Nisem
tvoj učenik, odkar si pil in se upijanil od vrelca, ki sem ga izmeril
[ali: izkopal].’ In potem ga je vzel in odpeljal na samo in mu rekel tri
besede. Ko pa se je Tomaž vrnil k tovarišem, so ga vprašali: ’Kaj ti je
rekel Jezus?’ Tomaž jim je dejal: ’Če vam povem eno od besed, ki mi
jih je rekel, boste pobrali kamne in jih metali vame; in ogenj bo prišel
iz kamnov in vas sežgal.’«

Logiji iz Evangelija po Tomažu so v prvi polovici vsebinsko približno
urejeni okrog štirih vprašanj: kaj je spoznanje (log. 1–9), kdo je
Učenik (log. 10–17), kdo so učenci (log. 18–38), kaj zahteva Učenik
(log. 39–53). Druga polovica (log. 54–114) ni tako sistematizirana, v

12 Logij 95 se glasi takole: »Če imate denar, [dve prazni strani] ga ne posojajte za
obresti, temveč dajte tistim, od katerih ga ne boste dobili [nazaj].«

140
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147