Page 20 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 20
RAZPRAVE, [TUDIJE
ga nasploh srečamo povsod in pomeni žgoče kulturnopolitično in
medkonfesionalno vprašanje, saj je obravnavano na različnih ravneh
in z različnih vidikov: vprašanje zakonske zveze med pripadniki različnih
veroizpovedi in verske vzgoje otrok v takih zvezah. Včasih je bilo to poime-
novano kot pravo, ki ureja »mešane zakone«, in to izključno z vidika
(katoliškega) kanonskega prava. Danes se pri tem kaže pomembna
ekumenska naloga,2 ki naj upošteva, da take zveze povezujejo različne
konfesije in poudari medcerkveno odgovornost za take zakonske zveze
pri poroki in pred njo, pa tudi pri pastoralni skrbi po njej. V tem
kontekstu dobiva zahtevana zaveza katoliškega zakonskega partnerja,
da bo katoliško vzgajal otroke, nujno novo tolmačenje, ki naj upošteva
vest nekatoliškega partnerja.3 Drug pomemben vidik je civilna zakon-
ska zveza kot ozadje cerkvenih porok.4
Protestantizem v Sloveniji/Prekmurju
V Prekmurju se je reformacija uveljavila v 40. letih 16. stoletja,5
ko so se velike plemiške rodbine ( Banffy, Erdödy, Batthyany, Zrinyi/
Zrinski, Nádasdy) opredelile za novi nauk in kot lastniki patronatov
postavile »novoverne« pridigarje. To je povsem podobno dogajanju
2 Silvia Hell, Die konfessionsverschiedene Ehe. Vom Problemfall zum verbin-
denden Modell. Freiburg 1998.
3 Christine Gleixner, Antworten auf gemeinsamen Herausforderungen, v: Be-
gegnung und Inspiration. 50 Jahre Ökumene in Österreich. Wien-Graz-Kla-
genfurt 2008, 21-30, 22.
4 Walter Weinberger, Republik Slowenien. V: Wilhelm Rees (ur.), Katholische Kirche
im neuen Europa. Religionsunterricht, Finanzierung und Ehe in kirchlichem und
staatlichem Recht. Wien-Berlin-Münster 2007, 445-454; Lovro Šturm, Staat und
Kirche in Slowenien, v Gerhard Robbers (ur.), Staat und Kirche in der EU, Baden-
Baden 2005, 509-532; Wolfgang Lienemann/Hans Richard Reuter(ur.), Das Recht
der Religionsgemeinschaften in Mittel– Ost– und Südosteuropa, Baden–Baden
2005, 473-494; Wilhelm Rees, Staat und Kirche in Österreich und Slowenien, v
Dieter Binder/Klaus Lüdicke/Hans Paarheimer (ur.), Kirche in einer Säkulari-
sierten Gessellschaft, Insbruck-Wien-Bozen 2006, 121-152.
5 Andrej Hozjan, Abriss der reformatorischen und gegenreformatorischen Ereig-
nisse in Prekmurje von 16. bis 18. Jahrhundert, v: Vincenc Rašp (ur.), Die Refor-
mation in Mitteleuropa. Beiträge anlässlich des 500. Geburstages von Primus
Truber, Wien-Ljubljana 2011, 97-106.
18
ga nasploh srečamo povsod in pomeni žgoče kulturnopolitično in
medkonfesionalno vprašanje, saj je obravnavano na različnih ravneh
in z različnih vidikov: vprašanje zakonske zveze med pripadniki različnih
veroizpovedi in verske vzgoje otrok v takih zvezah. Včasih je bilo to poime-
novano kot pravo, ki ureja »mešane zakone«, in to izključno z vidika
(katoliškega) kanonskega prava. Danes se pri tem kaže pomembna
ekumenska naloga,2 ki naj upošteva, da take zveze povezujejo različne
konfesije in poudari medcerkveno odgovornost za take zakonske zveze
pri poroki in pred njo, pa tudi pri pastoralni skrbi po njej. V tem
kontekstu dobiva zahtevana zaveza katoliškega zakonskega partnerja,
da bo katoliško vzgajal otroke, nujno novo tolmačenje, ki naj upošteva
vest nekatoliškega partnerja.3 Drug pomemben vidik je civilna zakon-
ska zveza kot ozadje cerkvenih porok.4
Protestantizem v Sloveniji/Prekmurju
V Prekmurju se je reformacija uveljavila v 40. letih 16. stoletja,5
ko so se velike plemiške rodbine ( Banffy, Erdödy, Batthyany, Zrinyi/
Zrinski, Nádasdy) opredelile za novi nauk in kot lastniki patronatov
postavile »novoverne« pridigarje. To je povsem podobno dogajanju
2 Silvia Hell, Die konfessionsverschiedene Ehe. Vom Problemfall zum verbin-
denden Modell. Freiburg 1998.
3 Christine Gleixner, Antworten auf gemeinsamen Herausforderungen, v: Be-
gegnung und Inspiration. 50 Jahre Ökumene in Österreich. Wien-Graz-Kla-
genfurt 2008, 21-30, 22.
4 Walter Weinberger, Republik Slowenien. V: Wilhelm Rees (ur.), Katholische Kirche
im neuen Europa. Religionsunterricht, Finanzierung und Ehe in kirchlichem und
staatlichem Recht. Wien-Berlin-Münster 2007, 445-454; Lovro Šturm, Staat und
Kirche in Slowenien, v Gerhard Robbers (ur.), Staat und Kirche in der EU, Baden-
Baden 2005, 509-532; Wolfgang Lienemann/Hans Richard Reuter(ur.), Das Recht
der Religionsgemeinschaften in Mittel– Ost– und Südosteuropa, Baden–Baden
2005, 473-494; Wilhelm Rees, Staat und Kirche in Österreich und Slowenien, v
Dieter Binder/Klaus Lüdicke/Hans Paarheimer (ur.), Kirche in einer Säkulari-
sierten Gessellschaft, Insbruck-Wien-Bozen 2006, 121-152.
5 Andrej Hozjan, Abriss der reformatorischen und gegenreformatorischen Ereig-
nisse in Prekmurje von 16. bis 18. Jahrhundert, v: Vincenc Rašp (ur.), Die Refor-
mation in Mitteleuropa. Beiträge anlässlich des 500. Geburstages von Primus
Truber, Wien-Ljubljana 2011, 97-106.
18