Page 202 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 202
[TUDIJSKI VE^ERI

polastiti ene izmed cerkva. Zvijača novomeških protestantov in
Vlahoviča pa očitno ni bila uspešna, novomeški protestanti niso
dobili cerkve, prošt Graff, ki je vse do leta 1573 služboval v Novem
mestu, pa je z mandatom svojega škofa oteževal nadaljnje Vlaho-
vičevo delo. Pridiganje in zbiranje se je tako najverjetneje nadaljevalo
v hišah novomeških protestantov in na plemiških posestvih, tako
pri cerkvi sv. Ane na bližnjem Grabnu, graščini v rokah plemenitih
Mordaxov.

Kot pravi Vlahovič, je božje delo zamenjal z obrtjo, vendar je še
vedno bil tarča novomeške duhovščine, kakor je pisal deželnim
stanovom: »Zaradi tožb Novomeščanov je od Njihove knežje pre-
svetlosti prišel dopis [bevelch], da sem bil iz Metlike izgnan, in ker
so me Novomeščani pri Njihovi knežji presvetlosti ovadili iz sovra-
štva, sem naredil tako kakor proti Metličanom, ki so se pritožili
zoper mene in apelirali pred več deželnimi oblastmi. Mene in Novo-
meščane so določeni komisarji […] sklicali in zaslišali, nato so
poročali, da zoper mene nimajo pred Njihovo knežjo presvetlostjo
nič za tožiti, tudi ne vedo o meni nič neprimernega reči in moj nauk,
pridige, življenje in ostale reči se jim zdijo primerne …«. Bil je torej
opran vsakršne krivde.

Za časa svojega bivanja v Novem mestu je Vlahovič ostajal v tesnih
stikih s skupnostjo v Metliki, poznal tamkajšnje razmere in občasno
potoval na Metliško. Verjetno se je na poti v Metliko ali domači
Ribnik leta 1568 zadrževal v Črnomlju, kjer je prišel v spor s tukajš-
njima predikantoma Mihaelom Grgičem (Gorgitsch) in Ivanom
Schweigerjem (Hanß Schweiger), saj je pisal v Ljubljano, da se oba
nekako čudno držita, ker pa je imel evangelijski učitelj v Črnomlju
kozo, je Vlahovič menil, da bi ga moral Grgič okregati.

Vprašati se moramo tudi o uspehu Vlahovičevega in Weixlerjevega
dela v Novem mestu, ki je viden iz števila pripadnikov nove vere.
Do določene mere lahko o številkah sklepamo po opisih, ki jih je v
80. letih 16. stoletja posredoval oglejski vizitator Bizancij. Številke
so seveda okvirne, vendar nam podajo podobo primerljivo majhnega
števila protestantov, ki so v Novem mestu šteli 30 družin, v bližnjih
Šmihelu 6 in Šmarjeti 2 hiši, v Krki (Obergurk) pa 30 kmečkih
družin. Gruden tako ocenjuje, da uspehi njunega dela niso bili

200
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207