Page 90 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik VIII (2012), številka 15-16, ISSN 1408-8363
P. 90
RAZPRAVE, [TUDIJE

Obvladovati probleme sveta, nakopičeno zlo, bedo in trpljenje s
čim etičnim je zelo privlačna misel, in če izhajamo iz prepričanja v
takšno moč etike, potem seveda v tem svojem tako zelo kratkem
življenju vedno razumemo, da je politika samo sredstvo in nikdar
cilj. V imenu takega pojmovanja Anthony Giddens v svoji Tretji poti
zahteva, da »obudimo politični idealizem«.54 Kakor Küng – oba pre-
senetljivo uporabljata nekatere domala podobne izraze – tudi Gid-
dens opozarja na življenje samo in »politiki emancipacije« enako-
vredno pridružuje »politiko življenja«;55 tradicionalni vrednoti sta
povezani v najboljšem pomenu, namreč socialna pravičnost in ena-
kost. Kajti »če se politika emancipacije nanaša na življenjske mož-
nosti, potem se nanaša politika življenja na vprašanja življenjskih
odločitev« in je »politika izbire, identitete in vzajemnosti«.56 Brez
kančka nečesa etičnega – minimuma po Küngu – ni možna takšna
politika emancipacije, ki jo Giddens strne v »pet dilem« in vsebinsko
pojasni z opisom »vrednot tretje poti«.57 Politika je torej samo
sredstvo, nič več in nič manj. In kolikor bolj se mora angažirati
politika, toliko bolj mora biti navzoča zavest o etični nujnosti
presojanja in delovanja, da bi politika obvladovala nakopičeno
svetovno zlo in probleme in pri tem ne bi puščala za seboj še večjega
zla in krivic v primerjavi s tistimi, ki naj bi jih odpravila.

Zato postaja ideja o možnosti vsesplošne etike svetovnih razsež-
nosti zanimiva in privlačna še posebej danes, kajti upoštevati mo-
ramo, da se je dvestoletna doba ideje napredka, ki je sanjala o ze-
meljskem raju in se je napajala iz revolucij, izpela (1789–1989) in
da danes živimo v postrevolucijski dobi. Po sesutju velike zgodbe –
ideje pomnožene svobode (Dostojevski) – smo soočeni z dejstvom,
da je neka privlačna utopija vse preveč zastala samo v politiki. Tako
se politizacija sveta danes med intelektualci umika v ozadje, v
ospredje pa zelo očitno stopa etizacija z vizijo »onkraj« komunizma
(socializma) in kapitalizma (liberalizma), z vizijo globalizacije
etosa. Ustvarjati nove temelje za boljšo medsebojno komunikacijo

54 Anthony Giddens: Tretja pot, Orbis, Ljubljana 2000, str. 11.
55 Prav tam, str. 51.
56 Prav tam.
57 Prav tam, str. 73.

88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95