Page 19 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 19
SILVANO CAVAZZA

3
Ko je Vergerij zapustil Italijo, je že dopolnil petdeset let, a njegova
verska pot še vedno ni bila definirana. Gotovo je zgolj to, da je raz-
glašal opravičenost po veri in da je zato zavračal verske prakse, ki so
imel zgolj zunanji značaj, ter težil k boljšemu krščanskemu živl­jenju,
utemeljenem v celoti na Svetem pismu. Polemike proti papeški kuriji
in zlorabam koprske duhovščine so imele pomanjkljive dokt­ rinske
implikacije. Annibale Grisoni je pri preiskavi v Istri napredoval s
strogo preiskovalno metodo, uspel je prepričati več deset privržencev
škofa, da so se zmotili, ter jih prisilil k odpovedi. Dejans­ ko je v Benet-
kah za herezijo sodno preganjal le Giovannija Battisto Goineja, ki se
je pridružil reformaciji na lastno pest. Maloštevilni drugi osum­ljenci
privrženosti luteranstva, ki so bili sicer bolj številni v Pulju kakor v
Kopru, so se izognili nadaljnjim ukrepom z begom. Celo Vergerij se
je proti koncu leta 1548 dramatično soočal z vpraš­ anjem odpovedi.
Novembra je v Padovi prisostvoval deliriju Francesca Spiere, odvetni-
ka iz kraja Cittadella, ki je pred beneškim Svetim Uficijem preklical
luteranske ideje, katerim se je pridružil pred tem. Odpoved je Spiero
vodila v smrtonosno tesnobnost, saj je menil, da je nepop­ ravljivo
preklet, ker je zatajil Kristusa in razodeto Resnico (Mt 10,33). Zadeva
je kmalu dobila evropski odmev, in sicer po zaslugi spisov, ki so izšli
v Nemčiji in Švici. Vergerij je nekaj let pozneje izjavil, da je prav ta
izkušnja odločilno vplivala na njegov odhod iz Italije.18
Odnos Koprčana do Spierovega primera je kljub temu v nekaj mesecih
dož­ ivel globok preobrat. Novembra je v petih pismih opisal svoja srečanja
z obupancem in jih poslal v Basel Curiju, ki jih je objavil anonimne in
prevedene v latinščino ter skupaj z lastnim uvodom. V njih Vergerij jasno
izraža misel, da ne verjame v obstoj greha, ki naj ga ne bi bilo mogoče
odpustiti. Poskušal je namreč omiliti Spierovo bolečino in ga spodbuditi,
da se prepusti Božjemu usmiljenju in veri v zveličavno moč Kristusa.19 Ko

18 Jacobson Schutte, Pier Paolo Vergerio e la riforma a Venezia, nav. delo, str. 363–370;
Silvano Cavazza, Una vicenda europea: Vergerio e il caso Spiera, 1548–1549, v: Guido
Dall’Olio (ur.), Per Adriano Prosperi, I.: La fede degli Italiani, Pisa, Edizioni della
Normale, 2011, str. 41–51.

19 [Pier Paolo Vergerio], Francisci Spierae Civitulani horrendus casus, qui ob negatam in
iudicio cognitam Evangelii veritatem in miseram incidit desperationem, s.n.t.

17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24