Page 63 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 63
Cvetka Hedžet Tóth
SUBJEKTIVNOST ONSTRAN (TOSTRAN)

SUBJEKTA

Ljudje so pa res neumni.
Nikoli ne izkoristijo svoboščin,
ki jih imajo, ampak zahtevajo tisto,
česar nimajo; imajo svobodo mišljenja,
zahtevajo pa svobodo govora.

Søren Kierkegaard, 1842
Mučno, zelo mučno je soočenje z mislijo Sørena Kierkegaarda
(1813–1855) iz Danske, ki je nekam čudno zašel v novejšo filozofijo,
ta pa se ga otepa. In ko se ga skuša povsem otresti, se spet vrača k
nečemu, kar se zavreči ne da. Kaj je to, kar nas pri njem ne izpusti,
temveč včasih prehaja že domala v trajni učinek in ga obravnavamo
»kot pojav evropskega filozofskega razvoja«?1 Iščemo ta »zakaj«, tudi
z odgovori teh, ki so ga brali in jih je nagovoril tako, da je v njihovi
misli pustil očitne sledove. Svojo veličino je Kierkegaard opisal z mis-
lijo, »da sleherna generacija računa na dva, tri ljudi, žrtvovane zaradi
drugih in določene, da v strahotnem trpljenju odkrijejo tisto, kar bo
drugim v dobro; tako sem se doumel v svoji potrtosti in sebe videl
določenega za to«.2 Ni se zmotil.
Vendar, soočenje s Kierkegaardom naj najprej ne išče, kaj je kdo
kje o njem povedal. Kljub temu se neka misel nadaljuje v interpre-
tacijo – in prek nje – teh, ki ga morda razumejo že tako, da bi se
1 György Lukács: Razkroj uma: pot iracionalizma od Schellinga do Hitlerja, Cankarje-
va založba, Ljubljana 1960, str. 193.
2 Søren Kierkegaard: Z vidika mojega pisateljevanja, Društvo Apokalipsa, Ljubljana
2012, str. 99.

61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68