Page 81 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 81
VINCENC RAJ[P

Grauenschafft Görtz / etc. gesessen / Gnad vnd Frid von Gott dem
Vatter / durch Jesum Christum vnsern Herrn vnd Heil­andt«.21 Svojim
v Kristusu ljubljenim ženam, gospem, sestram, hčerkam in vsem po-
božnim, ki jim je domača slovenščina (»vnserer Windischen Sprach
Verwanten«), pove, da v težkih časih, ki jih je povzročala predvsem
turška nevarnost, ni nobenega boljšega nauka, bolj tolažilne pridige,
boljšega tolažilnega spisa, kot so Psalmi, ki jih je izdal prejšnje leto, in
kot so pričujoča pisma Sv. Pavla. Na žene se obrača iz hvaležnosti, ker
po njegovem prepričanju verske knjige v nemškem in slovenskem jezi-
ku, ki se nahajajo v grajskih in hišnih knjižnicah, ne ležijo zaprašene
po omarah, kot se to marsikje dogaja, temveč jih nagovorjene žene
berejo svojim ljubim otrokom in služinčadi ter iz njih prepevajo. Iz teh
knjig so poučevale slovenščino tiste, ki so bili rojeni na Tirolskem, v
Avstriji in Zgornjem Štajerskem. Izjemno veliko so prispevale k pravil-
nemu razumevanju prave vere in celotnega katekizma. Hvaležen jim je,
ker so imele velike zasluge, da je bil leta 1560 poklican iz svojega prve-
ga Patmosa na Nemškem v domovino, kjer je lahko organiziral pravo
krščansko pridigarsko službo v Ljubljani in po drugih krajih, pri čemer
so prevzemale velike stroške in mu nudile streho nad glavo ter ga obi-
skovale tudi v času preganjanja. Hvali jih tudi za njihovo dobrodelnost,
ki so jo izkazovale ljudem v težavah, v starosti, bolezni, umirajočim in
ljudem v drugih težavah, ne le vernikom »naše Cerkve« temveč tudi
ubogim, pre­ganjanim kristjanom in pridigarjem iz tujine, kakor tudi
tistim, ki nasprotujejo evangeljski »naši krščanski veri«.22 Primerja jih
s svetopisemskimi ženami, kot so bile Šunemka,23 galilejske žene, ki so
spremljale Jezusa, diakonisa Fojba24 ali Lidija iz Apostolskih del.25 Očitno
pa Trubarja k posvetilu predgovora plemiškim ženam na Kranjskem
ni vodila le hvaležnost za zgoraj našteta dejanja, temveč se zavzema za
primerno pozornost, ki bi je žene morale biti deležne v Cerkvi, kot
zapiše v opombi na robu, da so »žene sodedinje milosti življenja«,26 ter

21 Sakrausky, Primus Truber: Deutsche Vorreden, 394. – Zbrana dela Primoža Tru-
barja XI, 149–163.

22 Sakrausky, Primus Truber: Deutsche Vorreden, 395.
23 Druga knjiga kraljev, 4, 8.
24 Pismo Rimljanom, 16, 1.
25 Apostolska dela 16, 14.
26 Trubar citira Prvo Petrovo pismo, 3. poglavje. Delno je to v vrstici 7.

79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86