Page 83 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 83
VINCENC RAJ[P

Trubar je prepričan, da bo njegovo delo – prevodi Svetega pisma –
njegovim pobožnim Kranjcem in Slovencem všeč (»gefallen«) in ko-
ristno, saj bodo dobili še trdnejšo podlago za pravo vero, pobožne
službe, in da bodo tako še lažje razumeli in presodili, da papeški nauk,
njihova vera in obredje, bogoslužje, življenje in delo niso v skladu z
apostolskim učenjem, temveč so kot človeška pravila (»Satzungen«)
v nasprotju z Božjo besedo ter niso ne apostolski in ne katoliški.36

Razlog, da je namenil ta prevod mladim plemiškim gospodom, je
Trubar utemeljil še s hvaležnostjo do njihovih plemiških družin, ker
so ga njihovi pobožni predniki, dedje in babice, očetje in matere sku-
paj z drugimi deželani, gospemi in gospodičnami poslušali že takrat,
ko je sedemnajst let pred prvim pregonom pridigal v pravem razume-
vanju (»in rechtem verstand«)37 evangelij o Božjem kraljestvu in ka-
tekizem, in so se predali svetemu evangeliju in to javno priznali, kljub
nevarnostim za njihovo življenje in premoženje, in da so pridigarjem
pomagali tudi v času preganjanja.

Med plemiškimi družinami izpostavlja Auersperge, med njimi
Wolfa Engelberta, sina Herbarda VIII., ki je bil v turškem ujetništvu,
njegovega brata Trojana, ki je umrl leta 1571 v času študija v Padovi;
ti so študirali tri leta tudi v Tübingenu svobodne umetnosti in jezike
(tj. na filozofski fakulteti), predvsem pa so jih njihovi krščanski star-
ši poslali tja zaradi učenja Svetga pisma. V tem času so se srečevali s
Trubarjem ter izmenjavali novice, ki so prihajale iz domovine. Trubar
je pohvalil poleg študijske vneme tudi njihovo plemiško obnašanje.
Knjigo jim posveča še iz hvaležnosti za naklonjenost njihovih družin
v času pregajanja in v upanju, da bodo bogaboječi Kranjci in Sloven-
ci knjigo pogosteje in pridneje brali, če jo bodo oni aprobirali.38

V nemškem predgovoru je izrazil še eno skrb: številni mladi ple-
miči, ki so bili vzgojeni evangeljsko, namreč odidejo v tuje dežele na
visoke šole, ko se vrnejo odrasli domov in niso več podvrženi discipli-
ni staršev, pa postanejo brezdelneži, pijanci, zavržejo vsakršno vzgojo
(»Zucht«), učenost, bogaboječnost, puščajo knjige ležati v prahu,
nekateri med njimi zaradi časnega miru in uživanja prestopijo celo k

36 Sakrausky, Primus Truber: Deutsche Vorreden, 405.
37 Sakrausky, Primus Truber: Deutsche Vorreden, 406.
38 Sakrausky, Primus Truber: Deutsche Vorreden, 408.

81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88