Page 92 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik IX (2013), številka 17-18, ISSN 1408-8363
P. 92
[TUDIJSKI VE^ERI

volja hudičeva, turška ali papežniška itd. To delam tudi tudi iz obču-
tene dolžnosti kot rojak in kot 17 let, od 30. do 47. leta pokorni,
zvesti podložnik […]«68

Zaskrbljenost za evangeljsko cerkev je zaznati v Trubarjevem pi-
smu Deželnemu glavarju, oskrbniku, odbornikom in blagajniku
kranjskim 5. maja 1575,69 ker je izvedel, »da hoče prevladati prekleta
needinost v deželi Kranjski med gospodo in ljudstvom visokega in
nizkega stanu zaradi omalovaževanja božje besede. […] Takšna zavist
namreč, sovraštvo, hudobija, ošabnost, napuh, objestnost, častihlep­
nost in pohlep po denarju, ki prihaja od hudiča in iz naše pokvarjene
narave so zanesljiva znamenja, predhodniki in glasniki propada in
pokvarjenosti naše domovine. Na tak način prihaja tudi uničenje in
poguba nad našo božjo Cerkev, njeni sovražniki brezbožni papežniki
pa jo blatijo in obrekujejo.«70 Da gleda družbo na Kranjskem in tako
tudi Cerkev kot enoto, je izrazil tudi v nadaljevanju pisma: »Premisli-
te, moji dragi gospodje, kako veliko milost in dobroto je vsemogočni
skazal vam Kranjcem pred drugimi narodi iz usmiljenja in zastonj,
samo zaradi Kristusa, da vam namreč daje sv. zveličavni evangelij v
tako čisti obliki oznanjati, sv. zakramente deliti in prejemati, vaše
bogoslužje svobodno in javno opravljati, čeprav proti njim divjata
hudič in Antikrist, besnita in zvijače kujeta napade in hudobijo ter
zato mnoge duše trpijo škodo za večno življenje.«

Antikrist je tudi v Trubarjevem predgovoru glavni sovražnik, ki
preprečuje, da bi kristjani dosegli »vezhnu vesselie vnebesih«. Zaradi
tega Trubar in pridigarji tako odločno pridigajo proti njemu in vsem
tistim, ki z njim držijo: »Sa tiga volo mi pridigary subper Antichris-
hta inu zhes vse te, kir shnim dershe taku vpyemo inu pishemo.«71

Trubarjev nemški in slovenski predgovor k Noviga testamenta pvsle-
dnemu deilu tako izražata Trubarjevo čutenje, dojemanje in zaskrb­
ljenost glede verskega dogajanja v domovini v sedemdesetih letih 16.
stoletja, pri čemer ni v ničemer spremenil svojega odklonilnega stali-
šča do rimske Katoliške cerkve.

68 Jože Rajhman, Pisma Primoža Trubarja, 257.
69 Jože Rajhman, Pisma Primoža Trubarja, 247.
70 Jože Rajhman, Pisma Primoža Trubarja, 248.
71 Noviga testamenta pvsledni deil, Predguuor XXX.

90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97