Page 111 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 111
LUKA KELC

znavnega gotovo v neki meri vplival na sovražen odnos do človeka,
sploh pri Kastelcu – pri njem še posebej do ženske. Ker je človek po-
menil protivrednost, jo je seveda tudi ljubezen do njega. Trubar in
Dalmatin pa nista sovražna snovnemu, nastopila sta le proti – kot
tudi Skalar in Kastelec – premočni navezanosti nanj, ljubezni do
njega oz. do nekaterih stvaritev v njem. Premočna navezanost naj bi
obstajala pri večini ljudi, prav tako kot erotična ljubezen. Erotična
ljubezen, ko zaradi nje posameznik pozabi na stvarnika stvaritve, ki
jo ljubi, predstavlja protivrednost pri vseh piscih. Kar je razumljivo,
saj zadeva bistvo krščanske teistične religije. Menim, da je prva hipo-
teza potrjena.

4. 2 Telo

Čeprav so vsi pisci o človekovem telesu pisali veliko manj kot o
njegovi duši, saj so bili njihovi cilji odrešenjski, so se kljub temu do
telesa opredelili. Oba katoličana sta bila spiritualista, dušo sta vred­
notila višje kot telo. Duša je pogosto imenovana dušica, telo pa trup-
lo (tedaj nezaznamovan izraz za pomen trup, tudi pri Trubarju). Za
oba je bilo telo dušina ječa. Pri Kastelcu je sovraštvo do telesa izrazi-
tejše, čeprav ga je tudi Skalar imenoval sovražnik, npr. z njegovimi
opisi telesnega razpadanja in mimotridentinskim prepričanjem, da
je telo grešno in/ali k hudemu nagnjeno, skratka: samo po sebi pro-
tivredno. Trubar in Dalmatin pa sta izhajala iz namena telesa in
njegovih udov. Ko delovanje določenega uda prispeva k namenu,
zaradi katerega je bil ud ustvarjen, ga vrednotita pozitivno – seveda
razmeroma, saj je človekovo telo zaradi izvirnega greha skvarjeno in
ne deluje, kot bi moralo. Treba ga je prisilno upravljati in ga omeje-
vati (t. i. zunanja »bruma«), kar pa za zveličanje ni dovolj – telo je
posvečeno šele po posameznikovi veri –, je pa nujno. Trubar in Dal-
matin (tudi Kastelec) menita, da večina ljudi neustrezno upravlja oz.
uporablja telo (Asvmetp2a):k»tEundčilaojvniekatlai laže inu golufa, ta ima en dober
jezik od Buga: nucanje [uporaba] tiga jezika, je
od Hudiča, potehmal on ta jezik timu Hudiču k službi, zupar Boga
krivo [napačno] inu hudu [slabo, zlo] nuca [uporablja]. Taku da [dá]
Bug zdrave, leipe očy, kateri pak svoje očy hudu nuca, inu gleda rad

109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116