Page 138 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 138
RAZPRAVE, [TUDIJE

lepo ujema s toplo rjavo barvo mize in stola ter želi opozoriti na nekaj
zelo prizemljenega. Srečko Reher – tesni sodelavec Grmiča, prav tako
izdajatelj njegovih predvsem še neobjavljenih del ter glavni in odgovor-
ni urednik revije Znamenje, ki jo je nekoč skupaj z Edvardom Kocbekom
ustanovil Grmič – v uvodni študiji opisuje Grmičev profil kot razsvet-
ljenega misleca, »ki ga vodi globoki humanizem«.82

Po Reherjevem mnenju se ta, ki je resnični iskalec, »nikoli ne more
postaviti na vzvišeni piedestal samodržca, ki je v posesti resnice, am-
pak mora ostati razsvetljeni mislec«, ki nikdar ne more pristati na
dokončno spoznanje resnice in večne Resnice. Ker si je upal iskati s
tistimi, ki so na robu in drugače mislečimi, si je prislužil od ’varuhov
Resnice’ naziv ’rdeči škof’«.83 Kot tak se ni »nikoli ustrašil«, negoval
je dialog z neverujočimi, teologijo je soočal s povsem stvarnimi, ži-
vljenjskimi problemi sodobnega sveta, vendar njegova misel v celoti
učinkuje zelo umirjeno in tako naravnano Grmičevo teologijo Reher
imenuje celo »kontekstna teologija«.84 K tej Grmičevi konteksni teo-
logiji, ki jo je usmerjal dialog, »oplemeniten s humanizmom«, ne­
dvomno spada enkratna konkretnost, s katero je prisluhnil najsodob-
nejšim dogajanjem in razmeram. Zato Reher upravičeno poudarja,
da je »Grmič oplemenitil slovenski prostor z mnogimi teologijami iz
evropskega prostora in jih soočil s konkretnimi slovenskimi razme-
rami«.85 Tako smo po Grmičevi zaslugi dobili teologijo zemeljskih
resničnosti, teologijo trpljenja, teologijo dialoga s svetom, teologijo
človeške skupnosti, feministično teologijo, ekološko teologijo in celo
njegovo izvirno teologijo socializma, ki je v svetu naletela na zelo
pozitivne odzive. Vsekakor je Grmičeva teologija izrazito nedogmat-
ska in mnoge, ki smo ateisti, nas je s svojo odprtostjo in darežljivostjo
prijetno presenetila, povabila k sodelovanju, ki je in v marsičem osta-
ja trajne narave.

Če opozorimo najprej na etični vidik knjižice Poslednji spisi: misli o
sodobnosti, se pokaže, da iz Grmičevih razmišljanj o vrednotah izhaja,
da v sodobnem času človek nikakor ni deležen tega, kar mu je sicer

82 Prav tam, str. 6.
83 Prav tam.
84 Prav tam, str. 11.
85 Prav tam.

136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143