Page 162 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 162
RAZPRAVE, [TUDIJE

Walter Sparn
LUTHROVA NESTRPNOST
IN EVANGELI^ANSKA ZAPOVED STRPNOSTI1

1
Evangeličanska cerkev je sprejela pogumno odločitev, da se v »de-
setletju reformacije« sooči tudi z izzivom, kakršnega pomeni velika
beseda toleranca2. Očitno je sicer, da bi bil brez medsebojne strpnosti
med religijami – ki danes sobivajo tudi v naši bližini – svet še bolj
nemiren, kakor že je. Tvegano početje pa je, povezati veliko besedo
»toleranca« s spominom na Luthrovo reformacijo.
Luther je bil daleč od verske tolerance, kakršna danes omogoča v
naši družbi živeti skupaj vernikom različnih religij z različnimi reli-
gijskimi praksami. Zato se moramo vprašati, kako živimo kot evan-
geljski kristjani in kako smo hkrati lahko strpni s pripadniki drugih
in tujih religij. Kaj pomeni »toleranca« v naših razmerah, v naši situa­
ciji? Ali sme biti kaj več od tega, da trpimo, dopuščamo tujo religioz­
nost? Golo dopuščanje je nekaj izsiljenega ali domišljavega in za zgolj
tako toleriranega nekaj žaljivega, kakor sta opozarjala že Kant in
Goethe: toleranca kot dopuščanje bi morala slej ali prej preiti v pri-
znanje in spoštovanje.
Kaj takega je bilo za Luthra popolnoma nepredstavljivo. Zahteval
je sicer toleranco za svojo vest, toda drugim je zagotavljal toleranco
le v mejah tistega, kar so on in njegovi šteli za evangeljsko – to pa je
bila wittenberška interpretacija Svetega pisma, kakor je bila opredelje-
na v veroizpovednih spisih. Na večje odklone je reagiral kot grobijan
(po njegovih lastnih besedah), z neskrivano nestrpnostjo. Ta ni zadeva-

1 Slavnostni govor v cerkvi v Freisingu na dan reformacije 2013 .
2 Avtor v govoru dosledno uporablja izraz »toleranca«, v prevodu ga včasih ohranjam,

včasih prevajam kot »strpnost«.

160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167