Page 183 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 183
MIROSLAV VOLF

prepričanje? Spoštovanje bi se sprevrglo v nenačelno laganje in se tako
izničilo. Kajti svojih pretehtanih mnenj ne morem po želji spreminja-
ti.41 Spoštovanje terja resnicoljubno presojo, najsi ta pelje do pozitiv-
ne ali negativne sodbe. Zavezanost resnicoljubnosti – in tako tudi
vztrajanju pri svoji pretehtani sodbi – je pogoj možnosti tako toleran-
ce kot spoštovanja.

d) Spoštuj, in pogumno presojaj!
»Vsakomur je dovoljeno, da opominja, spodbuja, drugemu doka-

zuje njegove zmote in ga z argumentiranjem pripelje do resnice«,
zapiše Locke v Pismu o toleranci.42 Ne obravnava ravno na dolgo in ši-
roko, kako spoštovati človeka, ki ga skušaš pritegniti k resnici. Pove
pa tole: »Eno je prepričevati, drugo ukazovati, eno je pritiskati z do-
kazi, drugo z zagroženimi kaznimi.«43 Locke je pisal o toleranci. Če
skušaš prepričati in pritiskaš z argumenti, toleriraš. Če ukazuješ in
groziš s kaznimi, pač ne toleriraš. Toda Prvo Petrovo pismo poziva k
spoštovanju, ne zgolj k strpnosti. Kaj torej pomeni zavzeti spoštljiv
odnos do teh, s katerimi se ne strinjaš in katerih pogledov ne odo­
bravaš?

Pri opisovanju tega, kako naj kristjani priporočajo svoj življenjski
slog nekristjanom – kako naj pričujejo o »razlogih upanja«, ki je v
njih – Prvo Petrovo pismo uporabi dva samostalnika: »krotkost« in
»spoštovanje« (3,15–16).44 Krotkost je služabnica spoštovanja. Krotek
človek se odpoveduje napadalnosti, tako odkriti kot prikriti, in dru-
gim dovoli, da si vzamejo čas za lastno presojo. Ko gre za resnico,

41 V zvezi s tem (v kontekstu diskusije o enakovrednosti različnih kultur) glej: Charles
Taylor, »The Politics of Recognition« v Multiculturalism and the Politics of Recognition
(Amy Gutmann (ur.); Princeton: Princeton University Press, 1994), 68–72.

42 Locke, A Letter, 219.
43 Locke, A Letter, 219.
44 Beseda za »spoštovanje« je dobesedno »strah«. Biblicisti si niso enotni glede

vprašanja, ali meri na strahospoštovanje do Boga (tako Goppelt, 1 Peter) ali na
spoštljivost do ljudi (npr. Norbert Brox, Der erste Petrusbrief [Zürich/Neukirchen-
Vluyn: Benzinger/Neukirchen, 1979], 160): Raba besede »strah« drugod v Prvem
Petrovem pismu gre sicer v prid spoštovanja Boga (1,7; 2,18; 3,2), toda ožji kontekst
daje prednost spoštovanju ljudi.

181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188