Page 189 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 189
MIROSLAV VOLF

Dejstvo, da Božja ljubezen vzpostavlja razliko med osebo in de-
lom, kristjanom omogoča, da spoštujejo vsakogar, ne da bi se s tem
zavezali k spoštovanju vseh reči. Ali je plavzibilno tudi brez vere v
Boga, ki ljubi, na čisto posvetnih temeljih razlikovati med osebo in
delom in zato predpisovati spoštovanje vseh, ne glede na to, kako
hudobna so njegova dejanja? Morda. Ne glede na odgovor pa je ta
razlika eminentna poteza, s katero krščanstvo poudarja spoštovanje
do vseh. Čeprav obsojamo dejanje g. Loughnerja, smo ga kot osebo
dolžni spoštovati. Vzdržati se moramo nasilja nad njegovo človeško
integriteto in pomagati mu moramo pri krepitvi njegovih zmožno­
sti in moči.58

c) Spoštovati tudi tisto, s čimer se ne strinjamo?
Osebo spoštujem zavoljo njene človeškosti, njeno delo pa spoštu-

jem zavoljo njegove odličnosti. Ali, če sebe postavim na mesto preje-
mnika spoštovanja: zase lahko spoštovanje zahtevam, za svoje delo pa
si ga moram zaslužiti. Ker pač kot človek nisem popoln, je jasno, da
ne morem pričakovati spoštovanja za vse, kar verjamem ali počnem,
še posebej ne v svetu, ki ga prežemajo razlike v prepričanjih in vredno-
tah. Pa tudi sam ne morem spoštovati vsega, kar kaka druga oseba z
napakami verjame ali počne. Videti je torej, da smo prišli do nekak­
šnega »pravila spoštovanja«, po analogiji z znanim, najsi tudi spornim
»pravilom ljubezni«: »Ljubi grešnika, sovraži pa greh!«59 »Pravilo
spoštovanja« pa je potemtakem: »Spoštuj osebo, ne pa njenih napač-
nih prepričanj in blodnih dejanj!«

Toda, ali je vendarle možno spoštovati ne le osebe, katerih prepri-
čanja zavračamo, temveč, v določenih primerih tudi ta napačna pre­
pričanja sama? Ni težko najti primere, ko ni primerno, da bi spošto-

58 Jasno je, da je spoštovanje v mojem pomenu besede združljivo s kaznovanjem
storilca. Še več: v določenih okoliščinah je kazen lahko izraz spoštovanja osebe
kot storilca nravno nagnusnega dejanja.

59 Temu pravilu kdo tudi nasprotuje, toda večinoma gre za zanikanja, da bi konkretno
dejanje, ki ni deležno spoštovanja, bilo grešno, le izjemoma pa za zavrnitev samega
pravila. V primeru strinjanja, da je dejanje grešno oz. nedopustno, vsaj večina
kristjanov pravilo sprejema.

187
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194