Page 193 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 193
MIROSLAV VOLF

vseh ljudi in je zato odločen vse enako spoštovati, torej tudi tiste, ki
še vedno gojijo nazadnjaška in mračnjaška prepričanja, za katera sam
meni, da si zaslužijo le posmeh in grajo.

Če povzamemo:
Spoštovati vse ljudi? To je brezpogojna etična dolžnost!
Spoštovati vse svetovne religije? Tehtna presoja bo verjetno pripeljala
do tega sklepa, ne glede na globoka razhajanja!
Krščanstvo zaradi svoje vere v edinega Boga ljubezni prvo držo
terja, z drugo pa je kompatibilno. Ko gre za spoštovanje, je to dobra
stran krščanstva.
Še nekaj sodi k dobri strani. Da bi to raziskali, se bom vrnil k
spoštovanju ljudi kot nečemu, kar se razlikuje od spoštovanja njihovih
prepričanj. Razmišljal bom o obsegu »kroga spoštovanja«.

d) Bog, dostojanstvo in spoštovanje
Zgoraj sem se vprašal, ali bi tudi brez Boga ljubezni imeli zadosten

razlog, da spoštujemo te, katerih dejanja močno obsojamo, se pravi
zločince. In prav gotovo obstaja kategorija ljudi, ki bi brez Boga lju-
bezni izpadla iz kroga spoštovanja.

Vrnimo se h Kantu in njegovi opredelitvi dostojanstva in spošto-
vanja, pri čemer je spoštovanje ustrezen odziv na dostojanstvo sle-
herne osebe. Kant je človekovo dostojanstvo utemeljil v posebni
zmožnosti človeških bitij, namreč v naši zmožnosti, da si zastavlja-
mo cilje in svoja življenja uravnavamo v skladu z razumom. Prav ta
zmožnost in nič drugega je za Kanta tisto, kar človeku podeli dosto-
janstvo.63 Tudi vse druge sekularistične koncepcije človekovega
dostojanstva in spoštovanja se utemeljujejo v neki človekovi zmož-
nosti. Toda kaj je z ljudmi, ki niso zmožni racionalno usmerjati
svojih življenj? Taylor opiše, kako po navadi v takšnih primerih
ravnamo:

»Naš čut za vrednost potencialnosti je tako močan, da takšno zaš-
čito [tj. trditev, da imajo dostojanstvo in so zato upravičeni do spošto-
vanja] razširjamo tudi na ljudi, ki zaradi določenih okoliščin, ki so se

63 Glej Wood, Kant’s Ethical Thought, 132–133.

191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198