Page 218 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 218
RAZPRAVE, [TUDIJE

ki delajo dobro. Bog namreč hoče, da delate dobro in tako utišate
nevednost nespametnih. Živite kot svobodni ljudje, vendar ne tako,
da bi bila vaša svoboda zagrinjalo zla, ampak kot Božji služabniki.
Vse spoštujte, brate ljubite, Boga se bojte, cesarja spoštujte.

Služabniki, z vsem strahom se podrejajte svojim gospodarjem, pa
ne le dobrim in prijaznim, ampak tudi osornim. Kajti to, da kdo po
krivici trpi, a bridkosti prenaša, ker se zaveda Boga, je hvalevredno.
Kakšen ugled bi imeli, če bi potrpežljivo prenašali kazen za to, za kar
ste se pregrešili? Je pa pred Bogom hvalevredno, če delate dobro in če
potrpežljivo prenašate bridkost. Saj ste bili vendar za to poklicani. Saj
je tudi Kristus trpel za vas in vam zapustil zgled, da bi hodili po nje-
govih stopinjah …« (Pt 2,12–21)

Ta mesta smo navedli v celoti, skupaj z njihovim sobesedilom, na
katero ponavadi nismo pozorni; poleg tega so izbrisane delitve bese-
dila, na katere smo navajeni iz sodobnih izdaj, saj te predstavljajo
sekundarni poseg v tekst. Že samo takšno branje pomaga pri razpr-
šitvi določenih predsodkov.

Na ugovor tradicionalnega krščanskega pojmovanja oblasti je
mogoče odgovoriti v naslednjih osmih točkah oziroma tezah.

1. V prvi Cerkvi so imeli štirje evangeliji prvenstvo nad ostalimi
novozaveznimi spisi, zato imajo njihova pričevanja relativno večjo
težo.10 Branje mora potekati od evangelijev k pismom, ne narobe.

2. Ključni evangeljski odlomki11 govorijo o novi oblasti med krist­
j­­ani, medtem ko pisma govorijo o poganski oziroma »stari« oblasti.

3. Govor o poganski oblasti v pismih je vpet v širši nauk o krščan­
ski radikalni etiki, dosledni nenasilni drži in svobodi,12 zato ga ne

10 Kanon štirih evangelijev se je oblikoval najprej; evangeliji so imeli v zgodnje­
krščanskem življenju in bogoslužju posebno mesto (prim. Didahe 15,4; Justin: Prva
apologija 66,3 in 67,3 ter vse ohranjene zgodnjekrščanske liturgije, ki postavljajo
branje evangelijev na posebej častno mesto). Posebna avtoriteta evangelijev izhaja
iz preprostega dejstva, da posredujejo Jezusove besede in dejanja.

11 Npr. Mt 11,25sl.; 20,16; Mr 9,33–37; 10,42–45; Lk 12,37; Jn 13,1–17 itn. Glede
razlage Jn 19,11, ki govori o »posvetni/poganski oblasti«, glej spodaj, točko 5.

12 Glej širše sobesedilo, ki je podano v zgoraj navedenih odlomkih. Govor o oblasti
v Pismu Rimljanom je vpet v spodbudo k nenasilju (12,17–21) in k ljubezni (13,8–10).
V Pismu Titu je poslušnost oblastem v funkciji čim lažjega razširjanja sporočila o
Božji milosti za vse ljudi (uporniška drža krščanskih skupnosti bi bila pri tem

216
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223