Page 225 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 225
ANDREJ LESKOVIC

beg v irealno, ampak je raziskovanje objektivnih možnosti realnega
in boj za njihovo uresničitev« (Bloch, 1977b: 351).

Utopija vedno zahteva tudi element kritike in samokritike, in le
če ga vsebuje, lahko govorimo o konkretni utopiji; po Blochu morata
biti utopični entuziazem in snovanje vizije cilja, tj. »premišljanje o
tistem, kar je človeško« (Czajka-Krzyżanowska, 1981: 83), povezana
z analitičnim preučevanjem pogojev in iskanjem možnega v danih
okoliščinah. Upanje, ki ga predpostavlja konkretna utopija, ni katero
koli upanje, temveč zgolj tisto upanje, ki ga Bloch imenuje docta spes,
tj. z razumom sintetizirano upanje. Samo tovrstno upanje je lahko
podlaga za konkretno utopijo, ki jo Bloch razume kot enotnost »hlad­
ne« analize in »toplega« snovanja humanega sveta. Razum namreč
prepreči, da bi utopične ideje, h katerim je usmerjeno upanje, posta-
le čista iluzija ali gola ideologija. Na to poleg Blocha zelo jasno opo-
zarja drug izrazito utopično navdahnjen filozof 20.  stoletja Erich
Fromm (1900–1980), ki je prepričan, da lahko človeka pred uničenjem
obvaruje samo razum kot »sposobnost, da prepozna nerealni značaj
večine idej, v katere verjame, in prodre do same stvarnosti, ki jo zak-
rivajo cele plasti zavajajočih prevar in ideologij« (cit. iz: Chałubiński,
1993: 137).

Z razlikovanjem med zaprtimi (abstraktnimi) in odprtimi (kon­
kret­n­ imi) utopijami je povezano razlikovanje med utopističnim in
utopičnim, utopizmom in utopijo. Utopizem se »samo neposredno
abstraktno loteva razmer, da bi jih izboljšal preprosto iz glave«, uto-
pija pa »upošteva tudi zunanje okoliščine« (Bloch, 1966: 108–109; GA
13, 95). Abstraktne utopije so povezane s slepim upanjem, konkretne
utopije pa z upanjem, ki se zaveda realne možnosti poloma. Toda vse
utopije, ne glede na to, ali so konkretne ali abstraktne, utrjujejo zavest,
da »ta svet ni edini možni svet« (Szacki, 2000: 70) in da obstajajo tudi
možni alternativni svetovi. To je največji prispevek utopij k človeški
kulturi; nobena utopija ni apologija, še najmanj pa utopija, razum-
ljena kot odprtost, kakršna je Blochova konkretna utopija, ki se ne
more pomiriti s svetom, kakršen je.

Podobne delitve, kot je Blochova delitev utopij na abstraktne in
konkretne, lahko najdemo tudi pri drugih avtorjih, ki pa tega razli-
kovanja niso tako poglobljeno filozofsko utemeljili, kot je to storil

223
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230