Page 324 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 324
[TUDIJSKI VE^ERI

narodov lahko spoznamo Božjo voljo. Zato je vsak narod na svoj
način svet in vsak član naroda je zavezan zvestobi do njega. Zve­stoba
narodu pa pomeni odgovornost za telesno in duhovno dediščino, za
narodnost (Volkstum).18

Splošno načelo/prepričanje o vezanosti vsakega naroda na njego-
vo telesno/biološko in duhovno dediščino – na njegov Volkstum – pa
je impliciralo narodu svojsko religijo, tako imenovano völkische Reli­
gion. Ta religija izraža in podpira, celo utemeljuje narodnost. Vsako
ljudstvo/narod (Volk), vsaka rasa, stremi k svoji najvišji vrednoti,
idealu, vsak narod potrebuje svoj mit, je pisal Rosenberg v Mitu 20.
stoletja. Nemškemu narodu/narodnosti je primerna le nemška religi-
ja kot sestavina in izraz njegovega duha. Krščanstvo je za to primerno
le, če/ko se prilagodi in podredi ter se vključi v izvirno nemško/ger-
mansko/nordijsko religijo; sprejemljivo je le v tistih vsebinah in obli-
kah, ki so združljive z narodnim duhom oziroma duhom narodne
religije.

Kaj je (bila) ta nemški »rasi/vrsti ustrezna religija«, ni bilo soglas-
ja. Odgovor je bil odvisen tudi od pojmovanja in opredeljevanja reli-
gije sploh: različne med seboj sprte ali pa združljive opredelitve so se
usmerjale bolj v kolektivno, naravno ali zgodovinsko skupnost ali bolj
v individualno doživljanje »notranjega človeka«. Prva desetletja 20.
stoletja so bila čas nastajanja, združevanja in delitve organizacij,
kakršne so bile Nemško-nordijska religiozna zveza, Germanska verska
skupnost, Skupnost nemško verujočih, Nemška cerkev, Nemško
versko gibanje, Zveza za nemški svetovni nazor, Nemška zveza pan-
teistov, Društvo Edda, Kristusovo germanstvo. Te in podobne orga-
nizacije so si prizadevale za pravo, enotno nemško völkische Religion in
na različne načine vključevale ali izključevale ter predelovale krščan-
stvo.

Značilen primer: Religiozno pradoživetje je doživetje zimskega
solsticija, ki je zato tudi glavni praznik nordijske strogo monoteistič-
ne religije. Bog se razodeva v kozmičnem ciklusu, ciklus Sonca doživ­

18 Paul Althaus: Kirche und Volkstum. Gütersloh 1928, str. 124–127. V istem duhu
pozneje v izbranih spisih Die deutsche Stunde der Kirche, Göttingen 1933, npr. str.
54–55.

322
   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329