Page 381 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 381
FRANCE MARTIN DOLINAR

šitev smrtne kazni sta preprečila propagandni minister v nacistični
Nemčiji Joseph Goebbels (1897–1945) in Hitler osebno, ker sta se bala,
da bo nemška in svetovna javnost škofa Galna razglasila za mučenca
nemškega nacizma. Z njim so nameravali obračunati po vojni.

Dokument o človekovih pravicah, ki so ga nemški škofije pri­
pravili novembra 1941, so decembra kot skupno spomenico z evan-
geličansko Cerkvijo posredovali državnemu kanclerju. Ker Hitler na
spomenico ni odgovoril, so jo v številnih zahodnih in južnih nemških
škofijah v skrajšani verziji prebrali s prižnic. V njej je med drugim
zapisano, »da ima vsak človek pravico do življenja in do dobrin, po­
trebnih za življenje. Škofje ne bomo nehali protestirati proti ubijanju
nedolžnih. Nihče ni varen za svoje življenje, če v polnosti ne velja za-
poved: Ne ubijaj!«40

V tem času so nemški škofje in papeška kurija v Rimu že imeli
podatke, da deportacije Judov na Vzhod ne pomenijo preselitve,
ampak njihovo fizično uničenje. Prve informacije je pridobila leta
1938 ustanovljena Socialna ustanova škofijskega ordinariata v Berli-
nu, v kateri so si za izselitev preganjanih, v prvi vrsti katoliških Judov,
prizadevali dr. Margarethe Sommer (1893–1965), stolni prošt Bern-
hard Lichtenberg (1875–1943) in Heinrich Krone (1893–1989). Po-
dobno Socialno ustanovo za krščanske Jude je v Berlinu vodil tudi
evangeličanski pastor Heinrich Grüber (1891–1975) in v Freiburgu
pod zaščito nadškofa Gröberja dr. Gertrud Luckner (1900–1995). V
Karitasu je za katoliške izseljence skrbela Rafaelova družba, ki jo je
v Breslauu vodila grofica Gabriele Magnis (1896–1976), na Dunaju
pa jezuitski pater Ludger Born (1897–1980) in dunajski nadškof
kardinal Theodor Innitzer (1875–1955).41

Na izrecno zahtevo münchenskega nadškofa kardinala Faulhaber-
ja, so nemški škofje izrazili svoj protest proti nasilju nacionalsociali-
stičnega režima v obliki pastirskega pisma o krščanskih desetih za-
povedih kot življenjskem vodilu narodov. Po nemških katoliških
cerkvah so ga brali 12. septembra 1943. V njem je jasno zapisano:
»Umor je nekaj slabega, tudi če je domnevno izvršen v korist skup-­­

40 Die Katholiken und das Dritte Reich, http://www.kath.de/kurs/kg/kg_­kl_21.htm,
str. 6 (13. januar 2014).

41 Dunajski nadškof 1932–1955; kardinal 1933.

379
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386