Page 414 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik X (2014), številka 19-20, ISSN 1408-8363
P. 414
PREVODI
ki revije Stati inu obstati. – Kidrič govori tudi o dveh slovenskih agendah ali obredni-
kih. 1. Trubarjeva agenda 1575: Ta mahina agenda, v: Primož Trubar: Catechismus z
dveima izlagama, Tügingen 1575, 409–486; ZD II 325–379. 2. Dalmatinova agenda
1585: Agenda, tu je, koku se te imenitiše Božie službe opravlajo po Wirtemberski cerkovni
ordningi, Wittenberg 1585; gl. Kidričevo pojasnilo na str. 14–15.]
4 12b 3–6, 10–13 [ZD III 250]: Ty pusledni Iudi inu farizei so cilu ta pravi zastop
tiga S. pysma bili zgubili, ne so znali te postave od tiga evangelia ločyti, koker ty
sadašni menihi inu papežniki, tudi to postavo s teim evangeliom vkupe mešaio.
(…) Inu per našim čassu ie Bug tudi tiga Luteria obudil, ta ie prov, zastopnu to
postavo, od tiga evangelia, po vuki s. Paula, tih jogrov inu prerokou, rezločil inu
vučil.
5 22b 14 do 23a 17 [270–271]: Inu so [v Tridentu] to perpuvid tiga Salomona bes-
sede krivu na nih maningo vlekli […]. Obtu kir na tih Božyh bessedah, oblubah,
zakramentih cbivla [dvomi], ta Boga stavi na laže.
6 56a 6–7 [337]: Koker per našim času so bili ta Myncer, Straus inu ty eni bider
tauffery, kir so hoteli ta iudovski iubileum [tu plumbarsku leitu gori narediti, de
te činžne nyve inu zastavlenu blagu vselei čez petdeset leit imaio zabston vsakimu,
komu slišio, domov pasti inu se nazai povernyti].
7 113a 11 [451]: Na to drugo stran ie pag ta Hudyč h taki večeryi permešal, de per
ni se tu pravu Cristusevu tellu inu ta nega kry ne dili inu ne iemle, temuč le ta
žleht znamina.
8 68a 3–4 [360–361]: Inu aku glih čassi na tih pridigarih se kaku pomancane oli
tadel vidi inu naide.
9 68a–71b [361–368; poglavje Od koga se imaio ty pridigary izvoliti, poklycati inu staviti
h timu pridigarstvu?].
10 68b [362]: Potehmal ty sadašni šcoffi so souvražniki tiga s. evangelia inu te naše
prave, vučene, brumne pridigarie pregano, lovee inu moree inu obeniga zastopni-
ga študenta, kir misli prov ta s. evangeli pridigovati, ne hote žegnati &c. Obtu ty
eni zdai dišputiraio inu cbivlaio od tih enih naših pridigariev, kir ne so od tih
šcoffov žegnani inu kir prez visti, oblasti inu dopušena tih šcoffov, ia, nim inu
nih voli, zapuvidi zubper, pridiguio, aku ty naši pridigary prov, z Božo volo inu
oblastio nih pridigarstvu pelaio, derže inu te s. zacramente prov inu risničnu dile
inu daio &c. [V nadaljnjem zavračanju škofove vloge pri izbiri novih duhovnikov
se Trubar sklicuje na Mt 7,15 in na druga mesta v Novi zavezi, na poznejše cerkve-
ne očete in listine.]
11 128b–129a 1 [484–485]: Obtu mi hočmo, de vže naprei v ti naši cranski deželi de
se ty psalmi, pesmi inu vse druge službe Božye, ty s. zacramenti v tim slovenskim,
cranskim iezyku se dopernašio inu dile.
12 Prim. spredaj, str. 42, 60. [Kidrič na str. 42 omenja tudi Trubarjevo opozorilo ju-
nija 1562 na širše ozemlje, kajti »potrebno bi bilo in dobro, da smo glede cerkve-
nega reda in nauka enotni z najbližjima sosednima cerkvama, koroško in štajersko
in pridigarji«; Rajhman, Pisma, 115, 117. Kidrič upošteva, da takrat najbrž ni
prišlo do kakega dogovora s koroškimi in štajerskimi krogi, hkrati pa meni, da je
bilo že v začetku jasno, da bodo morali Trubarjev slovenski cerkveni red uporab-
ljati tudi predikanti med Slovenci na Koroškem in Štajerskem. – Na str. 60 Kidrič
412
ki revije Stati inu obstati. – Kidrič govori tudi o dveh slovenskih agendah ali obredni-
kih. 1. Trubarjeva agenda 1575: Ta mahina agenda, v: Primož Trubar: Catechismus z
dveima izlagama, Tügingen 1575, 409–486; ZD II 325–379. 2. Dalmatinova agenda
1585: Agenda, tu je, koku se te imenitiše Božie službe opravlajo po Wirtemberski cerkovni
ordningi, Wittenberg 1585; gl. Kidričevo pojasnilo na str. 14–15.]
4 12b 3–6, 10–13 [ZD III 250]: Ty pusledni Iudi inu farizei so cilu ta pravi zastop
tiga S. pysma bili zgubili, ne so znali te postave od tiga evangelia ločyti, koker ty
sadašni menihi inu papežniki, tudi to postavo s teim evangeliom vkupe mešaio.
(…) Inu per našim čassu ie Bug tudi tiga Luteria obudil, ta ie prov, zastopnu to
postavo, od tiga evangelia, po vuki s. Paula, tih jogrov inu prerokou, rezločil inu
vučil.
5 22b 14 do 23a 17 [270–271]: Inu so [v Tridentu] to perpuvid tiga Salomona bes-
sede krivu na nih maningo vlekli […]. Obtu kir na tih Božyh bessedah, oblubah,
zakramentih cbivla [dvomi], ta Boga stavi na laže.
6 56a 6–7 [337]: Koker per našim času so bili ta Myncer, Straus inu ty eni bider
tauffery, kir so hoteli ta iudovski iubileum [tu plumbarsku leitu gori narediti, de
te činžne nyve inu zastavlenu blagu vselei čez petdeset leit imaio zabston vsakimu,
komu slišio, domov pasti inu se nazai povernyti].
7 113a 11 [451]: Na to drugo stran ie pag ta Hudyč h taki večeryi permešal, de per
ni se tu pravu Cristusevu tellu inu ta nega kry ne dili inu ne iemle, temuč le ta
žleht znamina.
8 68a 3–4 [360–361]: Inu aku glih čassi na tih pridigarih se kaku pomancane oli
tadel vidi inu naide.
9 68a–71b [361–368; poglavje Od koga se imaio ty pridigary izvoliti, poklycati inu staviti
h timu pridigarstvu?].
10 68b [362]: Potehmal ty sadašni šcoffi so souvražniki tiga s. evangelia inu te naše
prave, vučene, brumne pridigarie pregano, lovee inu moree inu obeniga zastopni-
ga študenta, kir misli prov ta s. evangeli pridigovati, ne hote žegnati &c. Obtu ty
eni zdai dišputiraio inu cbivlaio od tih enih naših pridigariev, kir ne so od tih
šcoffov žegnani inu kir prez visti, oblasti inu dopušena tih šcoffov, ia, nim inu
nih voli, zapuvidi zubper, pridiguio, aku ty naši pridigary prov, z Božo volo inu
oblastio nih pridigarstvu pelaio, derže inu te s. zacramente prov inu risničnu dile
inu daio &c. [V nadaljnjem zavračanju škofove vloge pri izbiri novih duhovnikov
se Trubar sklicuje na Mt 7,15 in na druga mesta v Novi zavezi, na poznejše cerkve-
ne očete in listine.]
11 128b–129a 1 [484–485]: Obtu mi hočmo, de vže naprei v ti naši cranski deželi de
se ty psalmi, pesmi inu vse druge službe Božye, ty s. zacramenti v tim slovenskim,
cranskim iezyku se dopernašio inu dile.
12 Prim. spredaj, str. 42, 60. [Kidrič na str. 42 omenja tudi Trubarjevo opozorilo ju-
nija 1562 na širše ozemlje, kajti »potrebno bi bilo in dobro, da smo glede cerkve-
nega reda in nauka enotni z najbližjima sosednima cerkvama, koroško in štajersko
in pridigarji«; Rajhman, Pisma, 115, 117. Kidrič upošteva, da takrat najbrž ni
prišlo do kakega dogovora s koroškimi in štajerskimi krogi, hkrati pa meni, da je
bilo že v začetku jasno, da bodo morali Trubarjev slovenski cerkveni red uporab-
ljati tudi predikanti med Slovenci na Koroškem in Štajerskem. – Na str. 60 Kidrič
412