Page 164 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XI (2015), številka 21-22, ISSN 1408-8363
P. 164
ŠTUDIJSKI VEČERI

luteranske stanovske kot deželnoknežje katoliške strani se je pojavljala
(osebna) vest.48 Pomembni dokazi o takratnih katoliško-protestantskih
trenjih so ohranjeni v delu Slava vojvodine Kranjske (1689), v katerem
lahko na primer preberemo:

»Zavezo [iz Brucka na Muri], da se bo držal obljub, je Karel pogo-
jeval z ustavitvijo medsebojnega zasmehovanja in zmerjanja. Kakor se
bo sam zavzel za odpravo neprimernega vedenja do luteranov, tako naj
luteranska stran poskrbi, da se njemu in njegovim tovarišem v veri ne
bodo posmehovali predikanti in drugi luterani. Ti da katoličanom, kadar
jih vidijo na cesti, obešajo posmehljivke. Karel tega ne bo več prena­
šal, luterani in katoličani naj odslej drug o drugem govorijo bratsko in
krščansko.«49

Vendar napetosti med še samozavestnejšim luteranskim taborom in
od začetka osemdesetih let počasi spet utrjujočo se katoliško stranjo niso
ponehale prav do konca 16. stoletja. K poskusom rekatolizacije Ljubljane
spada dogajanje v zvezi s proprotestantskim delovanjem ljubljanskega
mestnega svétnika in lekarnarja Vincenca De Agnelattija. Ker naj bi
(javno) razpravljal o verskih stvareh in razširjal krivoverske knjige, je
nadvojvoda Karel od mestnega sveta zahteval De Agnelattijevo odstavi-
tev, ki pa je bila na prošnjo deželnih stanov 1. julija 1589 preklicana.50
Kljub koncesijam iz Brucka je nadvojvoda Karel vse odločneje posegal v
verske razmere v »svoji«, deželnoknežji Ljubljani. Od krajevnih oblasti je
vedno znova zahteval, naj protestantske svétnike zamenjajo s katoliškimi.
Zelo zanimiv je odgovor ljubljanskih veljakov na ukaz iz Gradca leta
1594 – že med regentstvom mladoletnega Karlovega sina Ferdinanda
(II.) – v katerem ti med drugim pravijo:

»Svétniki, ki so privrženi augsburški veroizpovedi, so pripravljeni
prostovoljno se odpovedati svojim mestom, vendar po drugi strani med
katoličani ni tako sposobnih oseb. Ker zaradi vere med njimi ni nika­

48 Prim. Arno Strohmeyer, Svoboda politike in moč vere. Študije o politični kulturi deželnih
stanov habsburške monarhije v času verskih vrenj (ok. 1550 do ok. 1650). Ljubljana,
2011, 160.

49 Lilijana Žnidaršič Golec, O verskem oziroma religioznem v Slavi. Pogledi Janeza
Vajkarda Valvasorja in sledi Erazma Franciscija, v: J. Weiss (ur.), Studia Valvasoriana.
Ljubljana, 2014, 408.

50 Prim. Fabjančič, Zgodovina, ot v op. 7, 250.

162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169