Page 351 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XI (2015), številka 21-22, ISSN 1408-8363
P. 351
JONATAN VINKLER

10. poglavje
[…]
Treba je izpostaviti, da je za opravičenje brezbožnega potrebna ne-
skončna moč, s katero Bog očiščuje dušo madeža in ji daje svojo milost.
Kot drugo je potrebna Božja milost, s katero Bog odvezuje grešnika
od žalitve lastnega veličanstva in od večne kazni, ki bi bila nujna, če se
grešnik ne bi kesal.
[…]
Nadalje je jasno, da človek ne more biti oproščen lastnih grehov niti
dobiti odpustka grehov, razen, če bi mu Bog odpustil in mu dal odpu­
ščanje.
[…]
Moč zvezati ali odvezati je na prvem mestu pri Bogu. In jasno je, da bi
bilo porogljivo trditi, da lahko človek odpusti tako žalitev, ki je bila priza-
deta tako velikemu Gospodu. Kajti iz vsepričujočnosti tega Gospoda nujno
izhaja, da mora prav on najprej zvezati ali odvezati, če naj to nato stori
nekakšen njegov namestnik. In noben člen vere bi za nas ne smel biti bolj
trden kot ta, da je nemogoče zvezati ali odvezati koga iz bojujoče se cerkve,
če ta človek ne posnema glave cerkve, gospoda našega Jezusa Kristusa.
[…]
Nato: edino Bog je tisti, ki se mu ne more zgoditi, da ne bi vedel, komu
je [mogoče] odpustiti greh, in on je edini, ki se ne more dati vplivati
zavrženi strasti in tako soditi nepravično. Toda vsakemu namestniku se
lahko prigodi, da ne ve, komu je [mogoče] odpustiti greh, prav tako pa
lahko nanj vpliva zavržena strast in je zato pri zvezovanju ali odvezovanju
nepravičen; zato: če človeku, ki se zares kesa in se izpoveduje, takšen
namestnik iz jeze ali lakomnosti ne bi hotel podeliti odveze, ga s tem
ne bi zvezal v krivdo. Podobno bi se moglo prigoditi, da bi nekdo lažno
pristopil k spovedi, kar se zelo pogosto dogaja, in bi mu duhovnik, ki
ne bi poznal njegove hinavščine, z besedami podelil odvezo, toda brez
vsakega dvoma bi ga ne odvezal krivde. […] Poglej, v prvem primeru
bi se namestnik delal, da zvezuje v krivdo in ne odpušča grehov, pa ne
bi počel tega, v drugem primeru pa bi se delal, da odvezuje in odpušča
grehe, pa tega ne bi mogel storiti. In tako je jasno, kako velika prevara
bi se dogajala tako s strani deležnikov ključev kot s strani onih, ki se

349
   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356