Page 353 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XI (2015), številka 21-22, ISSN 1408-8363
P. 353
JONATAN VINKLER
[…]
Moč, ki jim je bila dana, zlorabljajo tudi tisti, ki svete stanove proda-
jajo in kupujejo, škofije, kanonikate in župnije simonistično pridobivajo
in prodajajo; tisti, ki za zakramente sramotno izsiljujejo denar, in tisti
v lakomnosti, razvratu in pohoti ali kakorkoli drugače zločinsko živeč
oskrunjajo duhovniško moč. Kajti takšni »razglašajo, da Boga poznajo, s
svojimi deli pa ga zatajujejo,« [Tit 1,16] in posledično ne verujejo v Boga
in tako, kot neverni sinovi, neverno razmišljajo o sedmih zakramentih:
o ključih, položajih in kaznih, nraveh, obredih in svetih rečeh cerkve, o
čaščenju relikvij, o odpustkih in o cerkveni observanci.
12. poglavje
[…]
Pokornost rimskemu škofu je za vsakega človeka nujna za odrešitev.
Toda ni drugega takega škofa kot le sam Jezus Kristus, škof naš.
[…]
Kajti izpolnjujemo zapovedi najvišjega škofa, če smo ponižni v duši
in če menimo, kar je mogoče, da so naši škofje tatovi in razbojniki, oni
škof naših duš pa ni daleč od nas za odrešitev in bo svoje ovce resnično
pasel ter varoval kot pravi pastir.
13. poglavje
[…]
Predpostavljam, da beseda papež duhovno označuje tistega škofa, ki v
najvišji meri in najbolj natančno posnema Kristusa, kot je to počel Peter
po vnebohodu Gospodovem. Če pa se papež imenuje katerakoli oseba, ki
jo zahodna cerkev sprejme za rimskega škofa, da bi bila glavni razsodnik
v cerkvenih sporih in da bi ukazovala vernikom, karkoli bi ta oseba pač
želela, tedaj gre za zlorabo tega poimenovanja, kajti v tem primeru bi
bilo treba pripustiti, da bi bil lahko papež tudi najbolj neizobražen laik
ali ženska ali celo krivoverec ali antikrist. To je razvidno iz tega, da je bil
Konstantin II. neizobražen laik, ki je naglo postal duhovnik in prav tako
hitro častihlepen pretendent za papeški tron, bil nato odstavljen, vse, kar
je ustanovil, pa je bilo okoli leta Gospodovega 707 odpravljeno. Enako
razvidno je to pri Gregorju, ki je, ker ni imel izobrazbe v znanostih, ob
sebi posvetil še enega papeža; ker to ljudem ni ugajalo, je bil izvoljen
351
[…]
Moč, ki jim je bila dana, zlorabljajo tudi tisti, ki svete stanove proda-
jajo in kupujejo, škofije, kanonikate in župnije simonistično pridobivajo
in prodajajo; tisti, ki za zakramente sramotno izsiljujejo denar, in tisti
v lakomnosti, razvratu in pohoti ali kakorkoli drugače zločinsko živeč
oskrunjajo duhovniško moč. Kajti takšni »razglašajo, da Boga poznajo, s
svojimi deli pa ga zatajujejo,« [Tit 1,16] in posledično ne verujejo v Boga
in tako, kot neverni sinovi, neverno razmišljajo o sedmih zakramentih:
o ključih, položajih in kaznih, nraveh, obredih in svetih rečeh cerkve, o
čaščenju relikvij, o odpustkih in o cerkveni observanci.
12. poglavje
[…]
Pokornost rimskemu škofu je za vsakega človeka nujna za odrešitev.
Toda ni drugega takega škofa kot le sam Jezus Kristus, škof naš.
[…]
Kajti izpolnjujemo zapovedi najvišjega škofa, če smo ponižni v duši
in če menimo, kar je mogoče, da so naši škofje tatovi in razbojniki, oni
škof naših duš pa ni daleč od nas za odrešitev in bo svoje ovce resnično
pasel ter varoval kot pravi pastir.
13. poglavje
[…]
Predpostavljam, da beseda papež duhovno označuje tistega škofa, ki v
najvišji meri in najbolj natančno posnema Kristusa, kot je to počel Peter
po vnebohodu Gospodovem. Če pa se papež imenuje katerakoli oseba, ki
jo zahodna cerkev sprejme za rimskega škofa, da bi bila glavni razsodnik
v cerkvenih sporih in da bi ukazovala vernikom, karkoli bi ta oseba pač
želela, tedaj gre za zlorabo tega poimenovanja, kajti v tem primeru bi
bilo treba pripustiti, da bi bil lahko papež tudi najbolj neizobražen laik
ali ženska ali celo krivoverec ali antikrist. To je razvidno iz tega, da je bil
Konstantin II. neizobražen laik, ki je naglo postal duhovnik in prav tako
hitro častihlepen pretendent za papeški tron, bil nato odstavljen, vse, kar
je ustanovil, pa je bilo okoli leta Gospodovega 707 odpravljeno. Enako
razvidno je to pri Gregorju, ki je, ker ni imel izobrazbe v znanostih, ob
sebi posvetil še enega papeža; ker to ljudem ni ugajalo, je bil izvoljen
351