Page 123 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIII (2017), številka 25, ISSN 1408-8363
P. 123
Marko Kerševan

Opisovana dejanja niso imela le utilitarno-praktičnega pomena: ob-
darovanje, da bi pridobili naklonjenost obdarovanih, prižiganje ognjev
in luči, da se ogreje in bolje vidi v času teme in mraza, jedenje in pitje
v času zimskega počitka in obilja po pospravljeni letini, hrup in maske,
da bi pregnali lasten strah; tudi niso imeli le simbolnega pomena: da
bi z njimi ponazorili odnos do pravih/onstranskih obdarovancev ali
obdarovalcev, da bi predstavili/uprizorili zaželeni svet svetlobe, toplote,
življenja, izobilja, skupnosti, ki je bil v tem času posebej pogrešan. Za
magično religiozno zavest ljudi so ta dejanja imela (tudi) magično reli-
giozni učinek. Z njimi naj bi ljudje dejansko in dejavno sami magično
prispevali k obnovitvi/ohranitvi ogroženega reda, k bodoči obnovitvi
in pomnožitvi zaželenih dobrin, k izgonu negativnih sil. Načini in poti
so bili pri tem različni: šlo je za pomoč dobrim bogovom in duhovom,
za pridobitev njihove naklonjenosti ali celo za njihovo prisiljevanje, za
preprečevanje ali vsaj oviranje delovanja zlih, za vključevanje v magične
silnice z lastno, človeško magično močjo. Veliki religiolog 20. stoletja
Mircea Eliade je odnos med kozmosom in kaosom izpostavil kot temeljno
temo religij(e), religijskih pripovedi, simbolov in obredov (Eliade1962;
[1978] 1996). Temeljne religiozne pripovedi/miti so tiste, ki govore o tem,
kako je v »začetku časov« nastal sedanji urejeni svet narave, družbe in
človeka, kako so bogovi iz kaosa ustvarili kozmični red in kaj je potrebno,
da ta red s časom ne razpade, se spet ne pogrezne v kaos, temveč da se
ciklično obnavlja in vzdržuje. S svojimi obrednimi dejanji naj bi ljudje
v času kriz ponavljali/obnavljali dejanja bogov v začetku časov (nekega
reda, neke ustanove, življenja ali kozmosa kot kozmosa sploh). Religije so
po Eliadeju v prvi vrsti celote pripovedi o tem, kako so bogovi ustvarjali/
urejali svet, kako se ta svet vzdržuje in kaj zmorejo in morajo storiti ljudje
s svojimi svetimi obrednimi dejanji v svetih časih in na svetih krajih,
da pomagajo pri ohranjanju/obnavljanju tega reda in njegovih dobrin.

nemške/mestne/meščanske šege – lahko najdemo gradivo v Kuretovem delu (Kuret
2007, 97–100). Glej tudi Kerševan (1989, 89–91, 136–40). Prva poročila o javno postav-
ljenem božičnem drevesu govore o Rigi (1510) in Strasbourgu (1539). V ozadju in v
mitoloških »koreninah« so tudi simbolni pomeni drevesa kot podobe posredovalca
med nebom in zemljo (vse do »drevesa življenja«in »kozmičnega drevesa«), o katerih
piše Eliade (tudi Isambert 1982, 203); kot tako je lahko postalo tudi posredovalec
daril »pod božičnim drevesom« (po Jezuščku, Božičku, dedku Mrazu ali brez njih).

121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128